Интервю на министър Ивайло Московски за вестник "Класа", 18.05.2012 г.
Над 4 млн. лева са санкциите на пунктове за технически прегледи през първите три месеца на 2012 година
- Г-н Московски, докъде стигна работата по преструктурирането на "Български пощи"?
- То се провежда по предварително изготвената стратегия. Постигнато беше споразумение за освобождаване на 1000 души, като от тази мярка очакваме реалният финансов резултат да се усети следващата година, защото сега ще трябва да се изплащат обезщетения на работниците. Очакваме ефектът от съкращенията да бъде около 3,5 млн. лева. Около 750 служители вече са подписали споразумения за доброволно освобождаване. Осен това в плана за преструктуриране се предвижда въвеждане на нови разходни норми за труд. Планира се и предлагане на услуги на едно гише, това означава, че всички услуги на пощите ще могат да се ползват от едно място. Ще бъде въведена нова счетоводна система и ще бъде одобрена нова методология за защита на необходимостта от държавна субсидия. Това е нужно, защото в много региони "Български пощи" извършват социални функции. Отдалечените населени места и тези с малко жители не са атрактивни за частните компании и се обслужват единствено от "Български пощи“. Допълнителни приходи ще има и от продажбата на някои неоперативни активи. Трябва да е ясно, че лошото им състояние не се дължи на лош мениджмънт. Причините са ранната либерализация на пазара и пускането на частни оператори в сектора. "Български пощи" са на загуба там, където пощите извършват универсалната пощенска услуга като социален ангажимент, като на повечето подобни места няма действащи частни оператори.
- Какво очаквате от срещата ви с катарската делегация?
- Аз съм част от делегацията, водена от министър-председателя Бойко Борисов, като ще отговарям за темите, свързани с транспорта. При посещението си в Катар през март се договорихме за едно бъдещо партньорство. Според предварителните споразумения Катар ще инвестира около 100 млн. евро, с които да започне работа по различни общи проекти. В транспортния сектор интересът е към летище Балчик, като предполагам, че емирството няма да прояви внимание само към него. По-скоро те биха се заинтересували жт един цялостен пакет, в който да бъдат включени освен аеропорта и туристическа зона с хотелски услуги. В района има развит и голф туризъм, може би да се включи и яхтено пристанище. Ако има едно такова комплексно предложение, летище Балчик ще има много добро място.
Преди делегацията в България пристигнаха експерти от Катар, които да се запознаят с нашия проект за метро, защото предстои и там строителството на подземна железница. Тук те ще получат информация как фактически се изгражда метро и как се провеждат процедурите за избор на изпълнител. Проведоха се няколко срещи между представителите на бизнеса и на Катар. На тях фирмите заявиха, че имат реална възможност да участват в строителството на метрото в емирството. Те имат необходимия капацитет и натрупан опит със строителството на подземната железница в София, която е доста сложна за изпълнение. Това е реален шанс за българските компании да излязат на пазара в Катар.
- Разделен ли е анализът за отдаването на концесия на летище Балчик и София и докъде стигна тяхното изпълнение?
- Все още не са разделени. В момента, в който има сериозен инвеститорски интерес, портовете ще бъдат отделени. Работата по анализите продължава и за двете летища едновременно. Очаквам след около 3 или 4 месеца и двата документа да бъдат готови. При категорично заявен интерес от катарски инвеститори може да се говори по-скоро за продажба, а не за концесия. Процедурите за продажба могат да бъдат ускорени, ако желаещият да управлява аеропорта се регистрира като инвеститор клас "А". При добре подготвено предложение за Катар има възможност летище Балчик да бъде продадено до края на годината.
- Обявена е обществена поръчка за избор на консултант, който да направи концесионни анализи на пристанищен терминал Бургас-запад, какви са сроковете и условията за участие в него?
- Все още е в ход процедурата. Освен за нея има обявени търгове за изготвяне на концесионни анализи и за портовете Видин-юг, Лом, Никопол, Русе-център и Русе-запад. Процедурите за тях ще бъдат готови в рамките на 3-4 месеца. Концесионната програма на министерството за всички пристанище и летище се представя на всяка една международна среща, в която участвам. Обектите са презентирани както в Катар, така и в Германия и Австрия. Очаквам да има сериозен интерес, защото всички портове имат потенциал за развитие.
- Говори се завишаване на критериите към участниците в приватизацията на "БДЖ-Товарни превози", за да се ограничи броят им, каква е вашата информация за хода на процедурата?
- Има решение на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол и се очаква до една седмица или 10 дни да започне процедура. Приватизацията на дружеството ще е жизнено спасяващо действие за компанията. Надявам се да приключи като успешна сделка.
Кредиторите на железницата в момента са спокойни, защото БДЖ успява да изплаща задълженията си от 1,7 млн. лева към германската банка KFW за мотрисите "Сименс“. Погасяват се и дълговете към облигационерите. Но все пак задълженията на железницата са малко под 800 млн. лева, като 120 млн. лева са за инфраструктурни такси. Нас, като представител на държавата, ни интересува след приватизацията да бъдат платени част от парите, които се дължат. От продажбата зависи и размерът на заема, който ще се иска от Световната банка, и как ще се работи с нея по преструктурирането на целия сектор. След като мине приватизацията, ще се решава колко средства още ще са нужни на железницата, като по този въпрос ще работи Министерството на финансите.
Третият много важен ефект, който се търси, е дружеството да се вземе от надежден и жизнеспособен инвеститор, затова и тръжните условия са с високи параметри. Няма друг начин да започне реално стабилизиране на железницата освен продажбата на "Товарни превози".
- Продължават ли проверките за провеждането на фиктивни технически прегледи и неизрядни пунктове?
- Проверките продължават, като се увеличават и санкциите на пунктовете, в които се извършват годишни технически прегледи. Според данните, които са ми предоставени от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", глобите, наложени за първото тримесечие на годината, са със 17% повече спрямо същия период на 2011 г., те са около 4 млн. лева. Сигурен съм, че резултатите няма да останат такива. Няма нормален човек, който да е глобен за даден пропуск и да продължава да прави нарушения. Освен това изискванията към пунктовете са доста високи, а обектите, които не ги изпълнят, ще се затварят. Общото техническо състояние на тежкотоварните автомобили е значително по-добро.
- Автобусните превозвачи непрекъснато сигнализират за нарастващ сив сектор, има ли действия за промяна на това?
- Контролът е максимално засилен както в базите на компаниите, така и при движение и в техническите пунктове. За момента не се предвижда промяна в нормативната база, защото не е доказана такава необходимост. За периода януари-март на 2012-а има 50 превозни средства, спрени от движение за 6 месеца.
- Превозвачи предлагат да се намесите в регулирането на цената на горивата, как ще коментирате подобно предложение?
- В България се плаща най-ниският акциз спрямо останалите държави в ЕС. Министерството на финансите може да каже дали е възможно да се направи дерогация в посока назад в определянето им. Но при тенденцията за непрекъснато нарастване на цената на горивата и при положение че сме поели ангажимент към достигането на дадени стойности в следващите години, може да се стигне до момент, в който да има шоково увеличение на цените. По-скоро това, което в момента се прави, е да се работи по алтернативните видове транспорт, поне този в обществения сектор. Работи се по национален доклад за състоянието на електротранспорта с основен фокус тролейбусите. В него се разглежда актуалното им състояние в градовете, в които вече се използват, и потенциалните места, където не се използва, да бъде въведен. Очаква се до края на следващата седмица документът да бъде завършен и след това ще се представи на премиера Бойко Борисов.
Осен това в момента съвместна група между министерствата на икономиката и транспорта работи по изготвяне на предложение за стимулиране на използването на електромобилите. Възможностите за стимулиране са освобождаване от данъци, намаляване или освобождаване от такси и др. Но това трудно може да се наложи като масова практика, защото цената на електромобилите е много висока.
- Миналата година имаше проблем с еднократните разрешителни за превоз на товари до Русия според представители на бизнеса. Това може да се повтори и сега?
- Има нова резервационна система за издаване на еднократни разрешителни за всички страни, за които са нужни. Следят се много стриктно документите, които се издават. За Грузия, Армения и Турция вече има договорени допълнителни разрешителни. Очаквам, че ще успеем и за Русия да договорим необходимия брой документи в повече. От Русия поискаха допълнителна информация за експорта на България към Русия, защото имаше известни съмнения за превоз на турски стоки с български разрешителни. Дори и да има недостиг, се надявам той да бъде чак в края на годината. Искането за повече разрешителни е изпратено на Русия, но все още няма становище от тяхна страна.
- Според бизнеса има нередности с ограниченията за движение по време на празнични и почивни дни, за което може да сигнализират в ЕК по транспорт. Имате ли такава информация?
- В Европа дори са с по-сериозни ограничения от тези, които въвеждаме тук. Моето мнение е, че се пътува много по-спокойно, след като са спрени от движение камионите в определени интервали от време. Статистика на "Пътна полиция“ сочи, че произшествията са много по-малко. При последните преговори с представители на бранша беше договорено, че в следващите 12-18 месеца ще се работи по организацията на работата така, че да се спазват ограниченията. В този период ще бъдат изградени и паркинги, на които ще могат да спират превозните средства. Планира се на около 20 възлови места да бъдат изградени съоръжения, като те са определени от съвместна работна група между министерството и Агенция "Пътна инфраструктура". Те са по основните трасета в посока от Русе, през проходите към Свиленград, при граничните пунктове също. Браншът трябва да е активен и да ги направи чрез публично-частно партньорство.
|