Дo Редакцията на в. "Стандарт" ЛЕГИТИМНИ ЛИ СА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИНЕЙНИ ПИЛОТИ?... И КОИ БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНСКИ САМОЛЕТИ СЕ КАРАТ ОТ "ПИЯНИ" ПИЛОТИ?... Въпроси на ИК на Съюза на Летците от Гражданската Авиация (СЛГА) към професор Борис Маджаров
Уважаеми Господин проф. Маджаров,
Позволяваме си да отправим към вас горните въпроси тъй като не искаме да повярваме, че човек като Вас, заемащ високото положение на авиационен учен, ръководител на катедра "Въздушен транспорт" при ТУ - София, дългогодишен преподавател във ВНВВУ, председател на контролния съвет на Българския авиационен форум, бихте си позволил такива обобщаващи квалификации за българските граждански пилоти, каквито са поместени в интервюто на г-н Белчо Цанов с Вас, побликувано във в. "Стандарт" на 05.08.2002 г.
И така, легитимни ли са българските линейни пилоти?... Да, легитимни са и това е много лесно доказуемо. Всеки линеен пилот, за да е такъв, притежава напълно законно свидетелство за правоспособност, издадено от ГД "ГВА" на Република България и отговарящо на нормативните изисквания на ИКАО и Съвместното Управление на Гражданската Авиация на Европейския Съюз. Никой непритежаващ такова "свидетелство" не може да бъде назначен да изпълнява какъвто и да е полет по международните трасета. Тези "свидетелства" заедно с немалкото други задължително носени от екипажите на самолетите документи, се представят за проверка при поискване от съответен упълномощен контролен орган на гражданската авиационна власт на която и да е чужда държава, на територията на която се намира приземилия се наш екипаж. Това, че Вие имате основания да критикувате ГД "ГВА" защото не е издала нова Наредба за издаване на Свидетелства за правоспособност на българските граждански летци, респективно на българските линейни пилоти, която да отразява всички съвременни изисквания на ИКАО и Общото Управление на Авиацията (JAA - Joint Aviation Authority) към ЕС категорично не Ви дава никакво основание да твърдите, че нашите линейни пилоти са нелегитимни. Ние също държим да има такава наредба, но не си позволяваме да твърдим, че някой специалист става нелегитимен след като неговото свидетелство за правоспособност не е заверено по най-новите изисквания, каквито би трябвало да залегнат в една осъвременена Наредба. Защото и тази Наредба след време може да се окаже остаряла за нуждите на гражданската авиация, и този факт ще означава ли, че документите за правоспособност издадени на нейно основание ще са вече нелегитимни?... Ако това Ваше твърдение е вярно то тогава българското правителство ще трябва незабавно да спре изпълнението на всякакви международни полети от български екипажи, щом като това има пряко отношение към безопасността на полетите. Не сме съгласни и няма да бъдем съгласни с такова твърдение. Що се отнася до пияните пилоти, които карат самолетите на България. Не може заради това, че някъде в многобройните частни така наречени "авиокомпании" може да има такива случаи, тези факти да се разпростират обобщаващо с лека ръка върху цялата Българска Гражданска Авиация. Онзи читател, който не знае структурите и предмета на дейност, морала, чувството за отговорност и ефективността на контрола върху изпълнението на задълженията на различните категории граждански пилоти, четейки Вашето интервю веднага ще си каже "Леле майко, какви безнравствени хора разполагат с нашия живот когато пътуваме с българските граждански самолети." И ето ти една твърде неприятна характеристика за Българската Гражданска Авиация, която няма начин да не се отрази неблагоприятно върху образа и авторитета на авиокомпаниите, изпълняващи международни редовни и чартърни полети за превоз на пътници и товари. Така че, господин професор, на практика такива са резултатите от Вашите необмислени изявления, и ние сме в правото си да искаме от Вас да се извините на българските линейни пилоти, които имат висок авторитет пред международната авиационна общност и държавните авиационни органи по целия свят и имат многобройни благодарности от международната пътническа общност за висок авиационен професионализъм. С уважение, 05.08.2002 г.
От Изпълнителния Комитет на Съюза на Летците от Гражданската Авиация (СЛГА) |