ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Слово на министър Пламен Петров при откриване на церемонията по повод подписване на договора с международния консултант по инженеринг и управление на проект "Изграждане на нов мост над Дунав при Видин-Калафат" 27.11.2002

Ваше превъзходителство г-н Куркулас,
Уважаеми министър Велчев,
Ваше превъзходителство г-н Григорие,
Ваши превъзходителства,
Уважаеми дами и господа,

Имам удоволствието да Ви поздравя с "добре дошли" в Министерството на транспорта и съобщенията по повод подписването на договора за проектиране и подготовка на тръжни документи за строителството на новия мост над река Дунав при Видин-Калафат. Този договор е изключително важен за България, тъй като той поставя началото на ефективното използване на безвъзмездната помощ от програма ИСПА на Европейския съюз за сектор транспорт.
Бих искал да изразя нашата благодарност за подкрепата на Европейската комисия, както чрез финансирането от програма ИСПА, така и чрез много доброто сътрудничество между Министерството на транспорта и съобщенията, Делегацията на Европейския съюз в България и Генерална дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия - условия, които направиха възможно подписването на настоящия договор.

Общата стойност на договора е 5.438.584 млн. евро, от които 4.998 млн. евро са финансирани от програма ИСПА, а останалата част - от държавния бюджет. Бих желал да привлека вниманието Ви върху факта, че поради високия си приоритет, този проект получава от ИСПА 85% от цялата стойност вместо традиционните за финансиране от ИСПА 75%.

Консорциумът Скот Уилсън Холдингс (Великобритания), Иберинса (Испания) и Флинт енд Нейл Партнършип (Великобритания) беше избран след проведена тръжна процедура съгласно правилата на програма ИСПА на Европейската комисия между 5 кандидати, преминали през предквалификация на 16 престижни европейски фирми,. В рамките на времетраенето на договора, което е 60 месеца, основните задачи на изпълнителя са следните:
" Изготвяне на идеен проект за моста - юни 2003
" Завършване на тръжната документация при условия на договора "проектиране-строителство" - декември 2003
" Изготвяне на технически проект за прилежащата инфраструктура на българска територия и подготовка на тръжни документи за строителство - април -септември 2004
Откриването на тръжните процедури за строителство е планирано за края на 2003 година.
Очаква се при строителството на прилежащата инфраструктура и на моста да се открият около 1300 нови работни места. Също така, се предвижда проектът да има и силен социален ефект, чрез развитие на търговската, туристическа и други видове съпътстващи дейности, водещи до увеличаване на заетостта на населението в регионите на Видин и Калафат.

Предвижда се мостът да бъде комбиниран (пътен и железопътен), с двойна железопътна линия и с две пътни платна с по две ленти във всяка посока, както и пешеходни тротоари и велосипедна алея. Общата дължина на моста се изчислява на около 1 км., без да се включват подходните естакади от българския бряг. Ще бъде изградена нова обща гранична товарна ж.п. гара и ще се реконструира съществуващата пътническа гара Видин.

В общата финансова схема за реализация на проекта са включени също така:
- кредит до 70 млн. евро от Европейска инвестиционна банка, като финансовият договор за първия транш в размер на 50 млн. евро е вече подписан и ратифициран от българския Парламент;
- безвъзмездна помощ до 70 млн. евро от програма ИСПА на Европейската комисия, за която предстои да представим официалната си кандидатура ;
- финансов пакет от безвъзмездна помощ и облекчен заем в размер общо до 20 млн. евро, предназначени за строителство и 470 хил. евро за предварителни проучвания от германското Правителство, чрез съдействието на Пакта за стабилност;
- 5.5 млн. евро, предназначени за предварителни проучвания и за строителство от френското Правителство, чрез съдействието на Пакта за стабилност;
- 25 млн. евро финансово участие на българското Правителство.
Един от основните приоритети в политиката на българското Правителство е развитието на транспортната инфраструктура, в контекста на ускоряване процеса на подготовка за присъединяване на Република България към Европейския съюз. В този смисъл, строителството на новия мост на река Дунав между нашата страна и Румъния е от изключителна важност за елиминиране на съществуващото тясно място в инфраструктурата на Трансевропейски транспортен коридор № 4, като част от общата Трансевропейска транспортна мрежа.
Бих искал специално да благодаря на румънските колеги за установеното успешно сътрудничество между България и Румъния, което спомага за навременното изпълнение на всички фази на проекта, съгласно приетия график.

Ние направихме редица срещи с Н. Пр. Мирон-Тудор Митря - министър на благоустройството, транспорта и жилищната политика на Румъния и мисля, че бих могъл да Ви уверя в твърдото намерение на нашите две страни да продължат общите си усилия за изграждането на новия мост, с което се цели отварянето на транспортните мрежи на България и Румъния и интегрирането им с европейските транспортни мрежи, повишаване качеството на транспортното обслужване и като цяло - подобряване на достъпа до пазарите и повишаване на конкурентноспособността на регионалната и националната икономика, в контекста на стремежите и на двете страни към Европейска интеграция и членство в НАТО.
Благодаря още веднъж на Европейската комисия, на Правителствата на Федерална Република Германия и на Френската Република, като и на Европейската инвестиционна банка и на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа за активната подкрепа.

Бих искал да поканя заместник-министър г-жа Златолина Мукова като упълномощен програмен ръководител по програма ИСПА, от името на Министерството на транспорта и съобщенията, Н. Пр. Посланик Куркулас от името на Делегацията на Европейската комисия и г-н Мартин Едж от името на Изпълнителя, да подпишат договора.


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени