"Финансовото състояние на "Български пощи" ЕАД е значително подобрено", каза днес на пресконференция главният изпълнителен директор Стана Христова. Тя обясни, че при съпоставка на финансовите резултати към 31 март 2002 г. спрямо 31 май т. г. коефицентите на ликвидност и на финансова автономност са се повишили, което свидетелства за стабилизация и повишаване на самостоятелността на дружеството. Значително са се повишили и наличностите по сметките на пощите, като в лева повишението с 2,5 пъти, а в долари 1,5 пъти.
В момента се изготвят регистър и досиета на всички договори, сключени с "Български пощи" ЕАД. Мярката се предприема, за да бъдат прекратени наблюдаваните нарушения, закъснения и неизпълнения по договорите.
Заплатите на работещите в структурите на Български пощи са едни от най-ниските в страната. За последното тримесечие на 2001 г. средната брутна работна заплата за страната е била 273 лв., а за "Български пощи" е възлизала на 222 лв. Новото ръководство ще положи усилия тези заплати да бъдат индиксирани - обясни Стана Христова.
89% от персонала на пощите е съставен предимно от работници и обслужващ персонал. Началната работна заплата при тях е 120 лв, а 47-48% са работещите на непълен работен ден.
"Предстои подобряване на информационото обслужване в Български пощи", заяви Александър Огнянов, председател на съвета на директорите на Български пощи и директор дирекция "Информационно общество и информационни технологии" към МТС. Софтуеърът, предназначен да обслужва администрацията и клиентите, не е на необходимото ниво.
"До момента е работено "на парче", обясни още Огнянов. Създадената административна система за централното управление се оказва неизползваема, защото в нея няма необходимата база данни. Установено е, че при сключваните до момента договори с компютърни фирми за предоставяне на софтуеърни продукти не са договаряни конкретни изисквания, което е довело до несъвършенства и несъвместимост в информационите системи.
"В момента работим за оптимизация на информационата мрежа и се надяваме скоро да подобрим не само административните информационни системи, но и обслужването на гражданите на гишетата", категоричен бе Александър Огнянов.
Безвъзмезно дарение от Световното бюро на Швейцарски пощи на стойност 250 хил. швейцарски франка получиха Български пощи. Дарението е униформени облекла за служителите.
Осигуряването на оптималната защита на пощенските пратки също е един от основните приоритети на ръководството на Български пощи, каза Стоил Николов - началник отдел "Пощенска сигурност". В момента с ренгенова апаратура разполагат 3 големи и 8 малки структури на пощите, които се обслужват от МВР. Предстои съвместно с вътрешното министерство да се въведат допълнителни технически средства за контрол върху пощенските пратки, съобразени напълно със световните стандарти.
Български пощи имат проблем с нелоялната конкуренция в сектора. 26 са куриерските фирми, които притежават удостоверение за регистрация за извършване на неуниверсални пощенски услуги. Лиценз за извършване на универсална пощенска услуга притежават само "Български пощи".
Монополът е на Български пощи по закон, но се наблюдават нарушения от куриерски фирми с доставките на пратки по нерегламентирани тарифи. Например, изпращането на стандарно писмо до 20 гр., чрез Български пощи струва 0,25 лв., според закона куриерските фирми могат да предлагат същата услуга при минимална цена 1,25 лв.
"До края на годината предстои да бъде изготвен анализ, който ще покаже размера на загубите от този вид нелоялна конкуренция", заяви Стана Христова. Фирмите, нарушаващи монопола на дружеството, могат да бъдат санкционирани от Комисията за регулиране на съобщенията, която ще предприеме необходимите мерки след проверка. |