ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Слово на министър П. Петров по повод деня на транспортния работник - 30 юни 2002 30.06.2002

Уважаеми транспортни работници - железничари, пилоти, автомобилни превозвачи, хора на морското и речно плаване, служители и ръководители, работещи в транспортния сектор, обръщам се към вас по повод общия ни професионален празник.

В тези трудни за родната ни икономика дни, мъжеството което проявявате при изпълнение на служебния си дълг буди единствено възхищение и твърдата ми увереност да положа и аз всички усилия за да бъде сложен края на продължилата повече от десет години "епопея на стопанско късогледство".

В такъв ден равносметката ясно сочи, че проблемите не бяха малко, но имаме достатъчно поводи да отчетем и очевидни успехи.

Най-високата оценка за общата ни работа идва от страна на Европа, която недвусмислено показва новото си отношение към стила на работа, който кабинета на премиера Симеон Сакскобургготски прилага.

Чрез пред-присъединителните програми на Европейската комисия по линия на ФАР, ИСПА и САПАРД, както и от страна на Европейската инвестиционна банка и останалите международни финансови институции, получаваме подкрепа, която смело мога да заявя никога преди не е била така осезателна.

Радостно е да споменем, че след повсеместното въвеждане на новите счетоводно-отчетни програми и строгия режим не само на приватизационен, а и на следприватизационен контрол се стигна до положителни икономически резултати, на повечето от транспортните компании, агенции и дружества.

Разработихме стратегия и подготвихме пристанищата и летищата за отдаване на концесии, в резултат на което инвеститорският интерес от вън подчертано нараства.

Ускорява се възстановяването и модернизацията на железния път в страната. Преговаряме усилено по постигането на консенсус със съседните страни за по-бързото и ефективно решаване на въпросите за развитие на регионалните транспортни връзки, а също така и за изграждането на бъдещата общоевропейска транспортна мрежа.

След като преструктурирахме железниците според последните европейски изисквания и директиви, двете нови предприятия "Железопътна инфраструктура" и БДЖ" бележат напредък в посока прилагане на нови пазарни механизми, внедряване на нови информационни технологии в управлението и преодоляване на финансовите проблеми свързани с намаления обем товарни и пътнически превози.

С въведената нормативна уредба и с активното участие на браншовите организации, ние имаме пълното основание да твърдим, че международният ни автомобилен транспорт е конкурентноспособен на европейско ниво.

За първи път след встъпването ми в длъжност стартирахме разработване на стратегия за развитие и реформа във водния транспорт, като заложените чрез нея желони за развитието на подотрасъла ще позволят либерализацията на пристанищните взаимоотношения в синхрон с европейските модели. Активирането на морския и речен трафик, засилените мерки по завишаване изискванията за безопасност ще позволят на българските плавателни съдове безпроблемно да плават под български флаг.

След въвеждане на реформата в управлението на пристанищата, освен като част от паневропейските транспортни коридори, те ще се превърнат и в атрактивни центрове за привличане и обработка на товари, което ще даде възможност не само за повишаване на техните финансови и икономически показатели но и за откриването на нови работни места и повишаване на средната работна заплата.

За мое дълбоко съжаление, липсата на адекватна стратегия за гражданската ни авиация след промените през 1989 год., стана основна причина да загубим много от достиженията в отрасъла. Нещо повече, недалновидната държавна политика доведе националния превозвач до фалит, а с него и цялата авиационна индустрия до тези незадоволителни резултати, които днес се налага заедно да преодоляваме.

В момента над 18 български авиационни оператори, повечето с 1 или 2 самолета, едва оцеляват в търсене на място в авиационния пазар.

До дни ще е готов законът за гражданското ни въздухоплаване, в който са залегнали основните европейски изисквания по изпълнение на предприсъединителните ни ангажименти.

В рамките на този строителен сезон ще започне изграждането на новата пистова система и на новия пътническия терминал на летище София. Съвсем скоро столицата ни ще има един модерен аеропорт за приемане и изпращане на 2 и половина милиона пътници годишно, при спазване на всички европейски и световни стандарти за качествено и безопасно обслужване на пътниците.

Не спираме да търсим вярното и бързо решаване на проблема "Балкан". По инициатива на Министерство на транспорта се създаде междуведомствена комисия, която буквално ежедневно дебатира болезнения казус.

Аз лично не губя надежда, нещо повече, увереността ми че ще има българска гражданска авиация е породена от срещите с хората съпричастни към авиоиндустрията, с които, както всеки път се убеждавам, гледаме в една посока.

Мястото на самолетите с български флаг е във въздушните коридори на Европа и света и аз няма да пожаля знания и опит за да се боря и с общи усилия вярвам ще отвоюваме загубените позиции на родната ни авиация.

За мен е много важно и непременно искам да отбележа, че много сили, време и нерви посветихме в борбата за преодоляване на заварената позорна практика на клиентелизъм и корупция, с които в много отношения икономическия отрасъл "транспорт", уви все още се свързва.

Аз самият си давам сметка, че тъкмо тези усилия са източник на не малко проблеми които ежедневно ми се налага да надмогвам, по един или друг начин, но това в което искрено ви уверявам е, че каквото и да ми струва този стил на работа - няма да му изменя .

Заради голямата отговорност, която съм поел към вас, вашите семейства и общото ни бъдеще в една по-добра към всички ни България!

Бъдете здрави и честит празник!


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени