ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

"България - проект за пристанище Лом на р. Дунав" "Рехабилитация, реконструкция и модернизация на Пристанище Лом" /проект включен в Пакта за стабилност/ 04.02.2002

1. Обща стойност на проекта - 39.2 млн. евро.

2. Подписани договори за заем - предварителни консултации с Европейската инвестиционна банка при следните условия:

  • Размер на заема - 17 млн.евро;
  • Българско съфинансиране - безвъзмездни помощи, концесии, частни инвестиции - 19 млн. евро;
  • Заемополучател - Министерство на транспорта и съобщенията · Краен ползвател - ИА "Пристанищна администрация" · Срок на изплащане на заема - 25 години;
  • Гратисен период - 6 години;
  • Лихвен процент - фиксиран или плаващ на базата на лихвения процент за заеми на главния междубанков пазар за предпочетената валута (варира в границите 4-6,5%) по избор на Заемополучателя за всеки отделен транш;
  • Валута - евро или всяка друга валута, която се търгува на основните чужди пазари, като всеки транш може да се тегли в три валути;
  • Брой на траншовете - 3 транша на стойност 2 -10 млн. евро по решение на Заемополучателя;
  • Валутен риск - възможно най-малък (вж. по-горе);
  • Други - целеви кредит и дублиращ контрол от страна на Банката - средствата могат да се разходват само по проекта и в рамките на предварително оценените разходи по строителните работи;

3. Други източници за съфинансиране на проекта

  • Пред-инвестиционни проучвания - Национална програма ФАР - 600000 евро;
  • Инженеринг на проекта - 3,2 млн. евро;
  • Техническа помощ, одит от Банката - безвъзмездна помощ - до 1 млн. щатски долара
  • Проектът ще кандидатствува за безвъзмездна помощ по ИСПА

4. Техническо описание на проекта

Проектът обхваща приоритетните инвестиции за рехабилитация, реконструкция, развитие и модернизация на Пристанище Лом и се състои от проучване на околната среда, проектиране, изграждане, въвеждане в експлоатация и надзор на следните компоненти:

4.1 Инфраструктурни инвестиции, които да модернизират и да направят устойчива в конструктивно отношение инфраструктурата на пристанището, включително:

  • Реконструкция на кея;
  • Драгиране на басейна на пристанището и отстраняване на отпадъците;
  • Събаряне на стари постройки, разчистване на излезли от употреба железопътни линии и други препятствия, и изравняване и павиране на складовите площи;
  • Изграждане на подходящи обслужващи мрежи, включително за отвеждане на канализацията в колектори.

4.2 Покупка на основно пристанищно оборудване (включително влекач(и)) и построяване на пристанищни сгради.

4.3 Инженерингови дейности - проектиране, супервизия, инвестиционен план, тържни книжа, ОВОС, техническа помощ.

Забележка:  Техническото описание е цитирано от финансовия договор.

5. Срок за изпълнението на проекта - 2005 г.

6. Развитие към момента

  • "Стратегически план за развитието на пристанище Лом", разработен от "Хамбург Порт Консълтинг", "Софремер" и български подизпълнители - одобрен
  • "Генерален план за развитие на Пристанище Лом", разработен от "Транспроект" - одобрен
  • Предварителен доклад за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) върху Генералния план - одобрен от МОСВ.

7. Перспективи за 2002 г.

  • Изготвяне на тръжна документация за проектиране;
  • Изготвяне на технически проект;
  • Изготвяне на доклад по ОВОС за обекта;
  • Изготвяне на тръжна книжа за възлагане на строителните работи;
  • Драгиране на басейна на пристанището;
  • Спешни ремонтни работи.

8. Управление на проекта

Звено за изпълнение на проекта (ЗИП). Отговорна агенция - ИА "Пристанищна администрация". Координация - дирекция "Транспортна политика, инфраструктура и строителство", МТС

9. Прогноза за товаропотока

Година2005 г. 2010 г.2015 г.2020 г.
Прогнозни товари в млн.тона 1,995 2,430 2,9554,375

© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени