След разглеждане на доклада на междуведомствената група по хода на изпълнение на проекта "Разширение на пристанище Бургас - източен защитен вълнолом и терминал 2А", Министерският съвет, на заседанието си от 21 февруари 2002 г., подкрепи изпълнението на проекта и делегира права на Министъра на транспорта и съобщенията да води преговори с Японската банка за международно сътрудничество (JBIС) за намаляването на стойността на проекта. Хронология 1. С Решение № 923/15.10.1997 г. Министерският съвет приема докладната записка на Министъра на транспорта за извършената работа по предварителните консултации с представители на Японски фонд за задгранично икономическо сътрудничество за финансиране на първия етап от проекта за реконструкция и модернизация на пристанище Бургас в размер на 150 млн. щ.д. С това Решение МС упълномощава Министъра на транспорта съвместно с Министъра на финансите и упълномощен представител на "Пристанище Бургас" ЕАД като краен заемополучател да проведе преговорите и да подпише договора за заем между Република България и Японския фонд за задгранично икономическо сътрудничество и "Пристанище Бургас" ЕАД.
2. Министърът на транспорта получава мандат от Правителството да подпише този договор. Страна по договора е Министерство на транспорта.
3. Споразумението за кредит е подписано с Японския фонд за задгранично икономическо сътрудничество (ОЕСF) на 29.06.1998 г.
4. Министърът на транспорта, в изпълнение изискванията по Споразумението, определя за Изпълнителна агенция по този проект - "Пристанище Бургас" ЕАД. 5. Размерът за кредита е за 14 312 млн. йени, които по тогавашния курс са около 120 млн.щ.д. Ратифицирано е от Народното събрание с Указ № 270 от 27.07.1998 г.Размер на българското съфинансиране - около 11 млн.щ.д. 6. На 29.11.1999 г. японската страна информира, че е извършено сливане между Задграничния фонд за икономическо сътрудничество и JEXIM BANK - Японска банка за внос-износ и се създава Японската банка за международно сътрудничество (JBIС), което влиза в сила от 01.10.1999 г. 7. Изпълняването на проекта, съгласно подписаното Споразумение е по процедурите на ОЕСF, а по-късно JBIС. Всички документи, свързани с проекта са валидни след утвърждаването от JBIС, като JBIС може да внася известни допълнения в процедурите си. 8. Задължително условие на Споразумението е проектът да има Японска консултантска фирма. 9. След проведения търг е избрана фирмата Пасифик Консълтинг Интернешенъл (PCI) и в края на април 1999 г. се подписва договор между нея и Изпълнителната агенция - "Пристанище Бургас" ЕАД. Стойността за консултантските услуги, включително надзор на обекта, залегнала в Споразумението е 8.843 млн. щ.д.
10. Обектът е разделен на два пакета /видове/ работи:
a. Пакет 1 - Драгажни и строителни работи b. Пакет 2 - Претоварно оборудване 11. Търгът по Пакет 1 на стойност 95.5 млн.щ.д.е спечелен от Смесеното дружество: "Penta Ocean Construction Co, Ltd International" и "Mitsubishi Corporation". На 13.02.2001 г. е подписан договор за изпълнение на работите по Пакет1 между "Пристанище Бургас" ЕАД и Смесеното дружество: "Penta Ocean Construction Co, Ltd International" и "Mitsubishi Corporation" на стойност 95.5 млн.щ.д . 12. През септември 2001 стартират строителните работи по пакет 1. Тръжната процедура по пакет 2 - претоварно оборудване на стойност 30 млн.щ.д. е проведена. Предстои одобрение на избрания доставчик от Министъра на транспорта и съобщенията и изпращане на JBIC за одобрение.
13. Към настоящия момент изпълнението на проекта е в съответствие с утвърдения график. Въвеждането в експлоатация на обекта е предвидено за юни 2005 г.
Срок на изплащане на заема : a. 30 години за финансовите средства за работите по Пакет 1 и Пакет 2 - в т.ч. 10 г. гратисен период; b. 40 години за финансовите средства за консултантските услуги в т.ч. - 10 г. гратисен период. Размер на българското съфинансиране към февруари 2002 г. - 40 млн.щ.д. |