ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Министерството на транспорта отчете стоте си дни на управление 24.11.2005
Голям размер

І. КАКВО НАСЛЕДИХМЕ

Позитиви :

 

  • Транспортното законодателство почти е приведено в съответствие с достиженията на правото на ЕС;
  • Създадени са необходимите административни структури и капацитет за неговото прилагане;
  • В ход са мащабни за страната инфраструктури проекти, свързани с интеграцията на транспортната ни инфраструктура с европейската;
  • Завършена е приватизацията в автомобилния сектор, транспортното строителство, ремонтната промишленост, спедицията.;
  • Стартирал е процес на концесиониране на обекти в пристанищната и летищна инфраструктура;
  • Обновлението на транспортния парк е основен приоритет на държавата и бизнеса;
  • Разработена е индикативна „Стратегия за развитието на Националната транспортна система на Република България”;
• Към транспортната система от страна на ЕК няма претенции, които да създават пречки за пълноправното членство на България в ЕС. В количествено отношение транспорта задоволява населението и бизнеса с транспортни услуги.

 

Негативи:

 

  • Изостават крупните и решаващи за модернизацията на транспортната система инфраструктури проекти;
  • Отчита се закъснение при хармонизацията на транспортното законодателство с това на ЕС;
  • В структурната реформа, приватизацията и концесионирането са извършени прибързани и съмнителни като ефективност действия (приватизацията на АК”Балкан”, разделянето на БДЖ, създаване на НК”Пристанища” и др.);
  • Оздравяването на железопътния транспорт не се състоя. На българските авиопревозвачи им беше отказан достъп за летене до САЩ;
  • Въведените регулативни механизми на транспортния пазар са излишно бюрократизирани и корупционно отворени;
  • Наследените транспортни „стратегии”, разработвани в предизборна обстановка, значително отстъпват по конкретност и полезност за периода, към който са насочени;
  • Природните бедствия тази година, внесоха допълнителни негативи, осезаемо задържащи развитието на сектора;
• Процесите на модернизацията, интеграцията и адаптацията на транспортната система на страната към тази на ЕС вървят изключително бавно. Това създава предпоставки за неизпълнение на програмните евроинтеграционни, икономически и социални намерения на коалиционното правителство.

 

Причини:

Ние виждаме причините в несвършената своевременно и професионално работа от няколко поредни правителства и основно в:

 

  • Недостатъчния административен капацитет на министерството ;
  • Неоптимизираната и неотговаряща на европейските добри практики структура на министерството – управление на пътищата и пътната безопасност са извън отговорностите на министерството;
  • Кризата на приоритети и прилагането на принципите на програмното бюджетиране;
  • Намесата на политически и корпоративни интереси във вземането на решения от политическите кабинети и администрацията;
• Корупционните практики, съпровождащи тръжните процедури, регулативните режими и кадровите решения.

 

IІ. КАКВО ПРЕДПРИЕХМЕ ПРЕЗ 100-те ДНИ

Формулиране на основните приоритети:

 

  • Безопасност и сигурност на транспортната система;
  • Модернизация на транспортната система;
  • Ускоряване на проектите по предприсъединителните фондове;
  • Повишаване качеството на транспортните услуги на населението;
• Усъвършенстване на взаимоотношенията с браншовите организации;

 

 

  • По отношение на спешните действия за възстановяване на железопътната инфраструктура от щетите от наводненията
  • След предприети мерки от Министерството на транспорта е възстановено движението по цялата железопътна мрежа за по-малко от 1 месец, а цялостното възстановяване на щетите е извършено за 2,5 месеца;
• Предприети са мерки за укрепване на свлачищата и достигане на проектните скорости по възстановените участъци (срок за приключване – края на януари 2006);

 

За целта беше осигурено финансиране, както следва:

 

  • Осигурено финансиране от ПИП в размер на 34 млн. лв., от които до момента са предоставени 25,2 млн.лв;.
  • Осигурено финансиране от ДБ капиталов трансфер в размер на 17 млн.лв., от които до момента са предоставени 10 млн. лв.;
• Конкретни мерки за ускоряване на приоритетните инфраструктурни проекти.

 

1. По проект „Изграждане на комбиниран пътен и железопътен мост на река Дунав при Видин–Калафат”

 

  • Oдобрена е късата листа от фирми за проектиране и строителство на моста;
  • Проведено е и заседание на Управляващия комитет по проекта след двегодишно прекъсване и е одобрен Ръководител на Звеното за управление на проекта;
• Открит е офис за управление на проекта във Видин и е получено официално разрешително за строителството на цялата прилежаща инфраструктура.

 

2. По проект „Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив-Свиленград –граница за скорост 160 км/час”

 

  • Получено е принципно съгласие от донорите за изменения на финансовите споразумения на проекта, с цел удължаване на сроковете за усвояване на средствата до края на 2010 г. ;
• Стартира процедура за избор на консултант за допълване на тръжното досие за проектирането и изграждането на системите за автоматизирано управление на влаковото движение.

 

3. По проект „Реконструкция, развитие и разширение на Летище София”

 

  • Проведена е среща с ръководството на „Щрабаг” (м.октомври) с участието на представители на инженера на проекта „НАКО” и на Делегацията на Европейската комисия в България, на която бяха договорени най-кратки срокове за завършване на терминала;
  • Вследствие на тази среща и предприетите мерки, към днешна дата се констатира значителен напредък за завършване на терминала (Лот Б1).;
  • По отношение на сигурността и безопасността бяха извършени редица действия, изразяващи се в:
  • провеждане на съвместни тематични проверки по спазването на изискванията за международен превоз на пътници и товари, извършване на нерегламентирани превози и превози на опасни товари;
  • допълнително осигуряване на техническо и материално оборудване, касаещо дейностите по следене и контрол за спазване на сигурността и безопасността в различните видове транспорт; организирани са обучения на служителите и кадрите, отговарящи в посочената област;
  • организиране и провеждане на Национална конференция за безопасност и сигурност на транспорта в Република България с международно участие (15-17 ноември 2005);
  • Сформирани са три специализирани звена към министъра на транспорта за разследването на произшествия в морския, железопътния и въздушния транспорт;
  • Създадена е нова Дирекция „Безопасност, охрана на труда, технически надзор и условия на труд”;
• Хармонизация на нормативната база в сектор „Транспорт”.

 

За периода са изработени 15 подзаконови нормативни акта в изпълнение на директивите и регламентите на ЕС, които са се движили със закъснение от предходното правителство.

 

  • Усъвършенстване на взаимоотношенията с браншовите организации. За стоте дни успяхме да проведем работни срещи с всички браншови организации от сектора;
  • Представители на 16 браншови организации от автомобилния бранш;
  • С Асоциацията на българските авиопревозвачи;
  • С представителните организации от морския бранш;
  • Участвахме на Конгреса на спедиторите от региона;
  • Участвахме на Младежкия форум, организиран от НТС по транспорта
  • Представителните синдикати от транспорта;
• Модернизацията на транспортната система.

 

Ще продължим да търсим участието на частния капитал в модернизацията и реконструкцията на пристанищата, летищата и магистралите, както и в изграждането на нови инфраструктурни обекти. За тази цел използваме максимално инструментите на публично-частното партньорство, средствата на структурните фондове и кохезионния фонд на Европейския съюз, както и други източници на финансиране. В тази сфера са сформирани:

 

  • Работни групи за изработването на стратегии за развитие на всички видове транспорт;
  • Работна група за изработването на стратегия за развитието на националната инфраструктура;
  • Комисия за изработването на Национална програма за развитие на пристанищата за обществен транспорт;
  • Подготвени са и предстои да се обсъдят варианти на стратегия за приватизация на „България Ер” ЕАД;
• По време на стоте дни бяха предприети и други конкретни мерки за решаването на някои съществените въпроси:

 

 

  • Договорени са допълнителен брой разрешителни за извършването на международни автомобилни превози на товари от българските превозвачи. Облекчени са проблемните въпроси с разрешителните за Италия, Сърбия и Черна гора, Турция, Франция, Хърватска, Украйна, Чехия.
  • По време на 21-та Сесия на смесената българо-турска комисия по транспорт официално е решен въпросът за подписването на Спогодба между Република България и Република Турция за общата гранична гара Капъкуле.
• С цел повишаване качеството и бързината на обслужване на автомобилните превозвачи, в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” е внедрена организация на обслужване по системата “ЕДНО ГИШЕ”.

 

IІІ. В периода 2005-2009 Министерството на транспорта си поставя следните цели:

 

  • Изработване на национална стратегия за развитие на инфраструктурата в Р.България до 2015 г.;
  • Актуализация на Стратегията за приватизация на БМФ;
  • Финализиране процедурата по приватизацията на “Параходство Българско речно плаване” ЕАД, Русе;
  • Приватизация на “България Ер” ЕАД, София. Актуализация на Стратегията за приватизация на дружеството;
  • Процедура по концесиониране на граждански летища за обществено ползване – Пловдив, Русе, Горна Оряховица;
  • Приключване на процедури по концесиониране на пристанищните терминали в гр. Видин, пристанище Русе-Запад, пристанищни терминали – пристанище Варна-Изток, пристанище Варна-Запад, пристанище Балчик, пътнически терминал Несебър, пътнически терминал – пристанище Русе-Център;
  • Приключване на процедурите по концесиониране на останалите пристанищни терминали: пътнически терминал – пристанище Силистра, пристанищни терминали гр. Бургас, терминал за опасни товари – пристанище Варна-Запад, фериботен терминал – пристанище Русе, пристанище Русе-Изток, пристанище Поморие, пристанище Царево, пристанище Созопол, пристанище Тутракан, пристанище Лом, пристанище Росенец, пристанище ТЕЦ Езерово;
  • Въвеждане в администрацията на добрите административни практики, които са намерили широко отражение в дейността на администрацията в държавите-членки на ЕС;
• Оздравяване на железопътния транспорт.

 

Разработване и договориране на Секторна оперативна програма “Транспорт” 2007 – 2013 г. Максимално използване на предприсъединителните фондове и държавния бюджет за проектирането на инфраструктурни обекти по приоритетни транспортни коридори и обекти с национално и регионално значение за усвояването на средствата от Структурните фондове и Кохезионния фонд още през 2007 г

За ефективното и адекватно развитие на инфраструктурата и интегриране към европейската транспортна мрежа за периода 2007 – 2013 година предвиждаме:

 

  • Обновяване на железопътни участъци по жп линия Пловдив-Бургас;
  • Обновяване на железопътни участъци по жп линия Мездра-Горна Оряховица;
  • Модернизация на жп линия Видин-София;
  • Модернизация на жп линия София-Кулата;
  • Модернизация на жп линия София-Пловдив;
  • Подобряване на навигацията по р. Дунав в българо-румънския участък Батин- Белене.

 


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени