ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Мерки за ограничаване на нелегалните превози в страната и чужбина 04.11.2005
Голям размер

Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” Володя Киров и представители на Министерството на транспорта (МТ) днес участваха в Национална кръгла маса на тема „Нелегалните превози в страната и чужбина – причини за тяхното съществуване и пътища за борба със сивата икономика в бранша”.

Изказване на Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” Володя Киров

Уважаеми госпожи и господа,

Позволете ми от името на ръководството на Министерството на транспорта и лично от името на министър Мутафчиев да поздравя всички участници в Националната кръгла маса на тема “Нелегалните превози в страната и чужбина – причини за тяхното съществуване и пътища за борбата със сивата икономика в Бранша”.

Считам, че провеждането на такъв форум е съвсем навременен и с него вие демонстрирате подкрепа в усилията на Министерството на транспорта за решаването на този сериозен проблем.

Проблемът с нелегалните превози в страна и в чужбина не е от днес. Той датира от доста години, но до този момент никой не се е заел с трайното му решаване и премахване.

Искам да отбележа, че към днешна дата това е един от основните приоритети на Министерството на транспорта в автомобилния транспорт. Когато говорим за явлението “нелегални превози” се оформят две основни групи в зависимост от извършителите им.
I група – това са превозите, които се извършват от лицензирани превозвачи. Тук превозите се класифицират както следва:
- извършване на превози по автобусни линии с продажба на билети до нерегламентирани спирки;
- извършване на превози под формата на автобусни линии по нерегламентирани маршрути.
II група – това са превози, които се извършват от нелицензирани превозвачи с автобуси или превозни средства с 8+1 места;

Общото и същественото на така дефинираните групи е, че превозвачите, които попадат в тези групи имат обща цел, а тя е стремеж към лека печалба чрез укриване на приходи и нелоялна конкуренция.

Нямам време и възможност в момента да правя по-задълбочен анализ на икономическите причини, пораждащи явлението “нелегални превози”, защото те са известни на всички нас.

Основното, с което искам да запозная аудиторията, това са резултатите от противодействията на държавната администрация по въпроса за нелегалните превози, както и за вижданията ни по взаимодействието на държавните контролни органи с недържавните организации при решаването на този проблем.

По противодействията на държавните контролни органи.

В борбата с нелегалните превози се включват не само МТ в лицето на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” и по-конкретно ДАИ, но също така и органите на КАТ, Пътна полиция, Гранична полиция и контролните органи на Министерството на финансите.

Има направени проверки. От началото на годината контролният орган на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” е съставил 324 акта за извършени превози от лица, които нямат лиценз или други документи, които се изискват за правомерно осъществяване на превози.

Твърдението, че проверки се извършват само на лицензирани превозвачи не е вярно. Като доказателство искам да посоча, че в резултат на тези проверки са съставени, към днешна дата, 65 акта на лица, които извършват международни превози на пътници без да имат право за това. В тези случаи са наложени санкции на водачите – временно отнемане на свидетелството за управление, а за автомобилите – временно спиране от движение.

Изготвен е анализ на база извършените съвместни проверки от ИА “Автомобилна администрация” и другите компетентни държавни институции. Той показа необходимостта от спешни промени на нормативната уредба, с което ще се повиши ефекта на контрола. Направени са предложения за изменение на някои нормативни и поднормативни актове, като те са в насока на завишаване на санкциите, разширяване пълномощията на контролните органи, както и оптимизиране на регламентите за извършване на превози на пътници с автобуси.

Друг съществен въпрос е и отношението на бранша към тези проблеми. Необходимо е бранша да предприеме съвместни действия с контролните органи, както и да се самоконтролират.

Отношението на бранша по проблема “нелегални превози” до този момент беше относително пасивно, но се надявам, че с провеждането на тази кръгла маса ще се даде тласък за съвместни действия, както на бранша така и на заинтересованите държавни институции.

Като пример ще посоча продажбата на билетите и по конкретно: размиването на отговорността във взаимоотношенията възложител и изпълнител; продажбата на така наречените резервационни талони; издаването на билети за несъществуващи в разписанията спирки; продажбата на билети на нелицензирани превозвачи и други.

Смятам, че в тази посока има какво да се направи и изразявам увереност, че бранша няма да остане встрани от проблемите и ще вземе активно участие в решаването им.

В заключение искам още веднъж да уверя всички тук присъстващи, че един от приоритетите на Министерството на транспорта е борбата с нелегалните превозвачи. Вратите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” са отворени за всички представители на браншовите организации и сдружения за предложения, свързани с техните проблем. В един диалог ние по-лесно можем да преценим какво трябва да се промени. Има много въпроси които трябва да бъдат решени.

Декларирам своята подкрепа към открития и честен бизнес, както и че ще работя за създаването на ясни правила, които да удовлетворяват именно представителите на бизнеса, които се извършва „на светло”. ИА „Автомобилна администрация” и лично аз сме готови да бъдем партньори в едно такова бъдещо сътрудничество.

За допълнителна информация:
Костадин Вардев, Пресцентър,
Министерство на транспорта
Тел: 940 96 20
e-mail: kvardev@mt.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени