ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

„Български пощи” ЕАД възразяват с факти на отправените обвинения в монополизъм 15.05.2008
Голям размер

Във връзка с разпространената днес от БТА информация, според която „Български пощи" са обявени от Националната асоциация на разпространителите на печатни издания за монополист на абонаментния пазар, като предлагат неизгодни условия за останалите разпространители на печатни издания и в отговор на съобщението, че КЗК ще наложи санкции, в МТ се получи следното становище:

Съгласно представените от НАРПИ данни, на които се основава решението на КЗК, за пазара на продажба на вестници и списания и оборота, реализиран от „Български пощи" ЕАД следва изводът, че дружеството държи 17,8% от пазарния дял, тъй като разпространението на вестници и списания чрез абонамент, представлява едва 12% от пазара. Останалите 88% от пазара на разпространение на изданията се държат от т.н. свободна продажба.

С посоченото решение, „БП" ЕАД е определено като предприятие с господстващо, а не монополно, положение на пазара на разпространение на печатни произведения чрез абонамент, макар и да не притежава по-голям от 35% дял от пазара.

„Български пощи" ЕАД е монополист единствено и само при предоставяне на универсална пощенска услуга, предоставяна чрез пощенската мрежа в резервирания сектор, съгласно §6 от ПЗР на ЗПУ. Услугите в резервирания сектор включват приемане, пренасяне и доставяне на вътрешни и международни (входящи и изходящи) кореспондентски пратки с тегло до 50 грама.

Съгласно Закона за пощенските услуги (чл. 29, ал. 3), „Български пощи „ ЕАД „организира и осъществява отчитане на дейността си в съответствие с приложимите счетоводни стандарти и прилагане на система за разпределение на разходите, както общо за търговското дружество, така и аналитично и по отделно за:

 Универсална пощенска услуга (УПУ)- по видове услуги, съгласно нормативните изисквания;

       Неуниверсални пощенски услуги - общо;

       Други търговски дейности - общо".

 През 2006 и 2007 г. от предоставянето на универсалната пощенска услуга не се реализират загуби и дружеството не получава субсидии от държавния бюджет.

Дейността по разпространение на печата е част от търговската дейност на дружеството. Цените, формирани от „Български пощи" за тази дейност се определят на пазарен принцип т.е. съобразно търсенето и предлагането. Законът за пощенските услуги въвежда задължение за „разходоориентираност" единствено за Универсалната пощенска услуга. Съгласно разпоредбите на чл. 29, ал. 4 от ЗПУ, приходите от УПУ не могат да се използват за покриване на разходи от другите две групи дейности. Това изискване за избягване на кроссубсидиране в дружеството се спазва, тъй като всяка от трите групи услуги реализира положителен финансов резултат, което е констатирано и в решението на КЗК.

Относно предложението на НАРПИ за въвеждане на нов икономически модел за разпространение на печатни издания, в практиката на „БП" ЕАД е прилаган подобен модел, който не е доказал своята ефективност.

 Обръщаме внимание, че решението на Комисията за защита на конкуренцията за налагане на имуществена санкция на „Български пощи" ЕАД не е влязло в сила и подлежи на обжалване пред Върховния административен съд. - се казва в становището на „Български пощи" ЕАД.   

За допълнителна информация:
Красимир Мутафчиев, Пресцентър,
Министерство на транспорта
Тел: 940 9525
e-mail:
kmutafchiev@mt.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени