Работна група от МТИТС докладва на министър Цветков Готов е пакетът от мерки за подобряването на качеството и условията за обучението и провеждането на изпитите на кандидат водачите на МПС. Предложенията са подготвени от работна група, назначена от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. В нея взеха участие и представители на браншовите организации. Целта на тези мерки е силно да се ограничат предпоставките за корупционни практики при придобиването на правоспособност за управление на МПС. Предложенията са: I. Нова организация за провеждането на теоретичните изпити Въвеждане на принципа на анонимен изпит. За оценяващия няма да е известно името на кандидата. По време на изпита няма да присъстват преподавателите, както и проверяващите тестовете, а квестори. Провеждането на теоретичните изпити на компютър. Предимство то при този начин за решаване на тестове е, че има възможност за електронно оценяване. Електронното изпитване е въведено в почти всички страни на ЕС. Въвеждане на повече от един верен отговор на въпросите от изпитните тестове.
II. Нова организация за провеждането на практически изпити Отпада изискването председателите на изпитните комисии да притежават преподавателска правоспособност и 5-годишен стаж, като преподаватели по управление. По този начин се разширява възможността за подбор на качествени кадри. Такава е практиката в 33 европейски държави, като само в България и Ирландия има подобни изисквания. Въвежда се правилото изпитващият да е на задната седалка на учебния автомобил. Това дава възможност изпитващият да се концентрира върху цялостното представяне на кандидата.
III. Повишаване на ефективността на контролната дейност върху обучението и изпита Учебните автомобили да се оборудват с технически средства за контрол на обучението и провеждането на изпита. Въвеждане на механизъм за постоянен контрол и оценка на качеството на работата на изпитващите и тяхната квалификация. Извършването на проверките на учебните центрове да се осъществява съвместно с бранша. Въвеждане на нова организация при извършването на проверките, като се въвежда елемента на изненадата и размяната на служители. Изграждане на електронна система за подобряването на комуникацията между учебните центрове и агенцията. По този начин се намаляват разходите за административно обслужване и се завишава контролът на обучението. Предоставя се възможността да бъде създаден общ електронен регистър на обучаваните, както и да бъде поместен графикът за провеждането на изпитите с възможност за заявяване на дата, без да е необходимо да се отива в Регионалните дирекции.
От тук следващите действия са подготовка за промяна в нормативната база. Браншът и администрацията се обединиха около тези мерки. За допълнителна информация: Костадин Вардев, Пресцентър, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията Тел: 02/ 9409 620 e-mail: kvardev@mtitc.government.bg |