ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Зам.-министър Кичев обсъди с бранша промените при изпитите за водачи на МПС 07.04.2010
Голям размер

Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев се срещна днес с представители на всички организации в областта на обучението на водачи на МПС. Участие в работната среща взеха и изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация” Симеон Арнаудов и заместник-изпълнителният директор на агенцията Анастас Тодоров.

По време на разговорите бяха коментирани влезлите в сила на 5 март 2010 г. изменения на нормативната уредба за обучението и изпитите на кандидатите за водачи на МПС. Промените бяха разработвани със съдействието на сформираната в началото на август 2009 г. работна група. В нея участваха представители на всички организации в областта на обучението на водачи на МПС. Основната задача на тази работна група беше да обсъди и предложи необходимите мерки за подобряване на условията и реда за обучение и провеждане на изпитите за придобиване на правоспособност за управление на МПС.

По време на срещата беше представено обединено становище, подписано от пет браншови организации – Съюз на преподавателите по авто-мото подготовка, Асоциация за обучение в транспорта, Съюз на българските автомобилисти, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България и Българската асоциация на учебните центрове по автомобилизъм. В становището представителите на бранша изразяват своята подкрепа за:

  1. „Нормативните промени поставят по-високи изисквания към материалната база на учебните центрове и квалификацията на преподавателите, което неминуемо ще доведе до повишаване на качеството на обучението на кандидатите за водачи на МПС.
  2. Засилените контролни мерки от страна на контролните органи, ограничават възможностите и присъствието на сивия сектор и негативите, които той поражда в държавата.
  3. Усилията на държавата в борбата срещу купуването на шофьорски книжки.
  4. Преструктурирането и освобождаването на някои кадри в системата на държавната администрация, които са се ангажирали с нерегламентирани и неприемливи за обществото действия, и в посока достигане на високи стандарти и заемане на полагаемото място на България в Европейския съюз.”

В края на срещата браншовите организации заявиха и готовността си и в бъдеще да участват в обсъждания при съставянето на нормативната уредба за обучението и изпитите за водачи на МПС. По този начин ще се подобри взаимодействието между държавата и представителите на бранша в името на подобряване на обучението за водачи и намаляването на жертвите по пътищата.

 ***

Припомняме ви, че с инициираните от министър Александър Цветков промени на Наредби 37, 38 и Инструкция 3 бяха предприети първите сериозни законодателни действия срещу черния пазар на шофьорски книжки. Основните промени при обучението и изпитите на кандидат водачите на МПС са:

  • Анонимни теоретични изпити. По време на изпита няма да присъстват преподавателите и проверяващите тестовете, а квестори. На изпитните тестове няма да се записват имената на изпитваните. Кандидат водачите ще записват върху отделна бланка личните си данни, номера на протокола, номера на теста, дата и подпис, като тези бланка ще се предава на квестора, който ги запечатва в плик. При този принцип проверяващият тестовете няма да знае предварително името на кандидата, чиято работа ще оценява. След приключването на теоретичните изпити протоколите с резултатите (само имената без ЕГН) се публикуват на специално табло в областния отдел „Контролна дейност – ДАИ“ и на електронната страница на администрацията не по-късно от 24 часа след провеждане на съответния изпит (http://www.rta.government.bg/protokolimps/protokolimps.html).
  • Отпадна изискването председателите на изпитните комисии за практическите изпити да притежават преподавателска правоспособност и 5-годишен професионален опит в областта. По този начин се разширява възможността за подбор на кадри. Такава е практиката в 33 европейски държави.
  • Дадена е възможност изпитващият да е на задната седалка на учебния автомобил при практическия изпит. Така той ще се концентрира върху цялостното представяне на кандидата.
  • Въведено е видео наблюдението на теоретичният и практическият изпит. До 6 месеца след влизането в сила на наредбите във всеки областен град ИА „Автомобилна администрация” ще оборудва с видеокамери свои изпитни центрове, в които ще се провеждат изпитите по теория на кандидат водачите. Всеки който желае да открие изпитен център трябва да го оборудва с камери според изискванията в наредбите. В същият гратисен период е предвидено да бъдат закупени и мобилни камери за контрол на практическите изпити. Устройствата ще бъдат носени и монтирани от изпитващия служител на Автомобилна администрация. След приключването на изпита ще бъдат демонтирани. Това няма да натовари финансово инструкторите, защото те няма да купуват тези камери. Записите от практическите и теоретичните изпити ще бъдат съхранявани за последващ контрол една година.

С тези промени се цели повишаване на качеството на обучението, изключване на субективните фактори при придобиване на правоспособност за управление, и дългосрочно подобряване и гарантиране на безопасността на движението.

За информация:
Костадин Вардев, Пресцентър,
Министерство на транспорта,
информационните технологии
и съобщенията
Тел: 02/ 9409 620
e-mail:
kvardev@mtitc.government.bg

 


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени