ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Министър Цветков представи мерките за борба със сивата икономика в автомобилните превози 29.06.2010
Голям размер

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков представи днес във Варна мерките за борба със сивата икономика в автомобилните превози. Това стана по време на националната кръгла маса на тема „Незаконните превози – риск за живота, бич за хазната”, организиран от Варненския съюз на превозвачите и информационния сайт www.vnews.bg.

По време на форума министър Александър Цветков заяви, че първостепенна задача за него и неговия екип е справянето със сивата икономика в автомобилния сектор. На всички е известно какви сериозни щети нанася тя на редовните превозвачи и фирми. Знаем, че за да се справим с тази нелека задача трябва да спрем корупционните практики и да променим подхода при извършването на контрола. С подкрепата на браншовите организации ще успеем да създадем необходимата конкурентна бизнес среда, за да може да се развива лоялна и почтена превозваческа дейност, каза още Александър Цветков.

Пред присъстващите представители на браншови организации, министърът представи най-важните мерки, предприети от новото ръководство на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията – промяната на структурата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, създаването на антикорупционно звено, въвеждането на видеонаблюдение на работата на инспекторите на пътя, засилването на проверките на пътя и в предприятията, както и значителното подобряване на съвместната работа с МВР, НАП, Прокуратура, общини и др. Тези мерки доведоха до значително нарастване на събраните средства от глоби – над 2 милиона лева само от санкции на камиони и автобуси с чуждестранна регистрация. Същевременно за първи път бяха проверени и всички училищни автобуси, като това няма да бъде еднократен акт, а ще се превърне в практика, заяви още министър Александър Цветков.

За справянето със сивата икономика и нелоялната конкуренция в областта на автомобилните превози, освен подобряването на успеваемостта на контролните органи, са необходими и сериозни законови промени. Поради тази причина са подготвени промени в Закона за автомобилните превози, каза министър Цветков.

Част от предлаганите законови промени са:

  • Засилване на наказанията за извършени нарушения. При установяване на извършване на обществен превоз на пътници или товари без лиценз автомобилът да се спира от движение за срок от 6 месеца, а при второ нарушение в рамките на една година наказанието е 12 месеца, като се сваля предната табела с регистрационен номер, отнемат се документа за регистрация и книжката в зависимост от нарушението. Предвиждат се твърдо установени глоби или имуществени санкции, а не както досега с минимален и максимален размер, с което отпада възможността за субективна преценка от страна на наказващия орган и налагане на различни наказания за едно и също нарушение.
  • Предлагат се и промени, свързани с републиканската транспортна схема. Това се налага поради факта, че има несъответствие между реалната потребност от пътувания в настоящия момент и наличния брой курсове по съответните направления. Към настоящия момент съществуват над 2 700 разписания по републиканската транспортна схема, което създава условия за нелоялна конкуренция, като се влошава транспортното обслужване и възникват рискове за безопасността на движението по пътищата.
  • Изрично се въвежда, като основание за отнемане на лиценз неспазването на срока за представяне на доказателства за финансова стабилност.
  • Предвижда се специализирани и случайни превози на деца и/или ученици да се извършват от водачи, чиято възраст е не по-малка от 25 години и не по-голяма от 60 години. По този начин се гарантира наличие на житейска зрялост, възможност за адекватни реакции при всяка ситуация на пътя, както и професионален опит на водачите. Специализирани и случайни превози на деца и/или ученици ще се извършват с автобуси, на които не са изтекли повече от 10 години от датата на първата регистрация, с цел осигуряване на по-голяма сигурност и безопасност за децата и учениците, които се превозват с тях.
  • Законопроектът предвижда общинските съвети да определят максималния размер на цените за предоставянето на таксиметрови услуги на територията на съответната община. Регулацията на цените за предоставянето на таксиметрови услуги чрез определянето на максималните им размери е оправдана с оглед защитата на икономическите интереси на потребителите и предпазването им от необосновано високи цени. Същият подход се прилага във Великобритания, Дания, Унгария, Холандия, Финландия, Ирландия, Франция, Чехия и Белгия, а в Италия, Германия и Испания се прилагат фиксирани тарифи за километър и времетраене на пътуването. В Румъния местните власти определят минималния и максималния размер на цените на таксиметровите услуги. Извършването на таксиметров превоз на пътници е услуга, която се предоставя предимно в границите на общината, в която превозвачът извършва дейността, поради което органите на местната власт най-точно биха могли да определят максималната цена за извършване на таксиметров превоз съобразно условията на територията на самата община.

За информация:
Костадин Вардев, Пресцентър,
Министерство на транспорта,
информационните технологии
и съобщенията
Тел: 02/ 9409 620
e-mail:
kvardev@mtitc.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени