ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Зам.-министър Крушкова води преговори за дълга на Македонските железници към БДЖ 16.02.2005

Дългът на Македонските железници към БДЖ, който е натрупан основно през периода 1991-1995 г. и възлиза на 4,7 млн. евро, няма да бъде опростен, а ще се търсят форми и начини за изплащането му на българските железници. Това съобщи заместник-министър Анелия Крушкова, която е на тридневно посещение в Македония. В срещите участва и Наско Цанев, изпълнителен директор на БДЖ.

Вчера, 15 февруари, в Скопие заместник-министър Анелия Крушкова и македонският й колега Деян Кошутич подписаха заключителен Протокол след преговорите. Документът съдържа три основни точки.

Първата точка касае дълга на македонските железници към БДЖ. Съгласно споразумение на Парижкия клуб от 2003 г. страните, на които железниците на бивша Югославия дължат пари, са направили опрощаване на задълженията – 51% от главницата и 100% от лихвата, натрупана за периода. България не е подписала това споразумение – уточни зам.-министър Крушкова и допълни, че нашата позиция, която е изразявана и при предишни визите в Македония, е, че има форми, под които биха могли македонските железница да се разплатят и да приключат своите стари задължения към БДЖ. Освен това има и нови задължения на македонската страна от 2000 до 2005 г., които обаче не са толкова големи и не са били предмет на вчерашните разговори. За тях допълнително ще се търсят начини за изплащане.

С подписания Протокол точната сума на дълга е фиксирана и двете страни са потвърдили верността на сумите.

Двамата заместник-министри са се разбрали в срок от 1 месец да се уточнят начините за уреждане на задълженията.

Втората точка от Протокола касае свързването на железопътните линии на България и Македония. В момента директна жп връзка между София и Скопие не съществува. Всички товари, които се изпращат от България към Македония и обратно минават, пред Сърбия. Това е една от причините да бъдат натрупан дългът. Заради удължаването на транспортното време македонската страна трупа дългове от наеми на български вагони.

Македонският зам.-министър Деян Кошутич заяви, че един от приоритетите на страната е свързването на България и Македония с жп връзка по проекта за развитие на Коридор №8.

Македония е изградила голяма част от жп връзката Скопие – София – съобщи зам.-министър Крушкова. Нашите съседи са изградили мостове, тунели и необходимите съоръжения, за което са вложили около 150 млн. долара. Но, за да бъде окончателно завършена свързващата линия са необходими инвестиции от порядъка на още 240 млн. долара.

От наша страна остава да се изградят само 2 км от отсечката, която да свърже Гюешево с границата. Гарата в Гюешево е изградена и модернизирана.

Проблемът в свързването на двете железници е сложният терен на границата. Тъй като македонската страна има предложение за това как да се направи ново трасе, двамата заместник-министри се договориха на 21 февруари 2005 г. експерти на македонските железници ще дойдат в нашата страна, за да обсъдят вариантите, около които да се обединят.

Готовите варианти, заедно с икономическата обосновка за тях, трябва да бъдат представени на двете министерства на транспорта, които ще решат кой от тях ще бъде приет. След това няма да има възможност да се променя трасето, както и финансовите параметри.

Третата точка от Протокола е за търсенето на финансиране на проекта за свързване на жп линиите на София и Скопие. Разговори по този въпрос ще се проведат по-късно.

За допълнителна информация:
Радослава Петрова, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 96 25
e-mail: rpetrova@mtc.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени