Създава се Консултативен съвет по безопасност към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, в който са включени синдикалните организации в жп сектора и ръководствата на двете жп. дружества. Целта на съвета е да извършва постоянен мониторинг и контрол на изпълнението на представените днес незабавни, средносрочни и дългосрочни мерки за подобряване условията на труд и повишаване безопасността на железопътния транспорт. Така ще се гарантира последователност в прилагането им от ръководствата и служителите на „Холдинг БДЖ“ ЕАД и ДП НКЖИ. Около това решение се обединиха всички участници в днешната среща и вмениха пред Съвета да се отчита изпълнението и резултатите от предприетите мерки в двете жп дружества. В него ще бъдат поканени да се включат и представители на частните железопътни превозвачи. Първото заседание на Консултативния съвет ще се проведе следващия месец.
Синдикалните организации одобриха всички предложени мерки за подобряване условията на труд в сектора, повишаване на безопасността, както и конкретните графици за ефективно обучение на експлоатационния персонал в железниците. Те бяха категорични, че мерките са едно добро началото и че оценяват усилията, положени от двете компании. Министър Ангелкова подчерта, че ще продължи да разчита на конструктивния диалог със социалните партньори и че в тяхно лице вижда гаранцията тези мерки наистина да бъдат реализирани.
Още повече, че според нея са необходими именно последователност, конкретни мерки и разумна отговорност при следване на стратегията за оздравяване на държавния железопътен превозвач, защото е в пряка зависимост с управителя на железопътната инфраструктура. Важно е да се спазват договореностите и изискванията по нормативните документи от всички страни – ръководствата, служителите и работниците, и когато се налага, за несвършена работа, да се поема съответната отговорност, добави още Николина Ангелкова.
Министър Ангелкова информира участниците в срещата, че се обсъжда възможността в следващия програмен период на ОП „Човешки ресурси“ жп компаниите да кандидатстват по проекти за обучение и квалификация, както и за закупуване на работно облекло, като подчерта още веднъж, че експлоатационния персонал е гръбнакът на железницата и от неговата висока квалификация зависи бъдещото на отрасъла.
„Холдинг БДЖ“ ЕАД и ДП НКЖИ представиха днес пред министър Ангелкова, заместник-министър Георги Тодоров, ръководството на ИА „Железопътна администрация“ и представителите на синдикалните организации, разработените незабавни, средносрочни и дългосрочни мерки, които ще доведат до подобряване ефективността на работния процес и сигурността на железопътния транспорт и в двете дружества. Действията, отговорниците и сроковете са оперативно обсъдени между жп превозвача и управителя на жп инфраструктурата. „В последните две седмици наблюдавам значително подобряване на координацията между двете дружества и вярвам, че това ще продължи и занапред“, коментира министър Ангелкова.
За изпълнението на заложените незабавни мерки не се изисква наличието на допълнителни финансови ресурси и те вече са изпълнени почти на 100% и в двете железопътните компании. Част от тях са:
- Завишаване на ежедневния контрол на работата на персонала, пряко свързана с безопасността на влаковото движение и жп инфраструктурата;
- Незабавни и ежедневни проверки на изправността на влаковите диспечерска радио връзка и автоматичната влакова сигнализация;
- Допълнително обучение и провеждане на постоянни тестове на персонала за работа с изолирана осигурителна техника, автоматична влакова сигнализация и влакова диспечерска радио връзка;
- Допълнително обучение и проверки за уменията на експлоатационния персонал за работа в аварийни ситуации;
- В графика за движение на влаковете е заложено в гарите с изолирана осигурителна техника, да не се осъществява едновременно посрещане и изпращане на влак;
- Началниците на жп гарите да оказват помощ и контрол на работниците за осигуряване на нормалното влаково движение;
- На гарите с изолирана осигурителна техника са назначени по двама стрелочници и влаковото движение в същите се осъществява с 25 км/ч при влизане/излизане в/от гарата;
- През празничните и почивни дни, служители с контролни функции извършват проверки на работата по гарите;
- В железопътните участъци, оборудвани с автоматична локомотивна сигнализация, ще се използват локомотиви, които са оборудвани със същата;
- Въвеждане на систематичен подход при планирането и извършването на ремонти на наличния подвижен състав;
- Извършване на вътрешен одит на системите на безопасност;
- Провеждане на регулярни беседи за спазване разпоредбите за изпълнение на служебните задължения;
- Провеждане на регулярни срещи между звената за контрол по безопасността на двете компании.
Средносрочните и мерки на „Холдинг БДЖ“ ЕАД и ДП НКЖИ са заложени в бизнес плановете и на двете дружества за 2015 г. с осигурен финансов ресурс. Дългосрочните мерки се отнасят до закупуването на нов подвижен състав и извършването на ремонтни дейности по железопътната инфраструктура.
Министър Николина Ангелкова призова всички участници в срещата да следват общата позиция и изрази надежда, че „това сътрудничество, на което поставихме основи днес, ще бъде стабилно и в бъдеще“.
Синдикалните организации бяха представени от Екатерина Йорданова – председател на Съюза на транспортните синдикати в България към КНСБ, Петър Бунев – председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ, Розен Зарков - председател на Федерация на транспортните работници и Зоринчо Йорданов – председател на Национален железничарски синдикат към КТ „Подкрепа” и Георги Манолов – председател на Синдиката на локомотивния персонал в България. |