България ще работи по включването на Транспортното направление Бари/Бриндизи – Дуръс/Вльора – Тирана – Скопие – София – Бургас/Варна (Коридор №8) в Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T)., Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на брифинг, след като приветства участниците в Конференцията „Балканите – инфраструктура и транспортни връзки между Черно и Адриатическо море“.
По-рано днес министър Ангелкова проведе среща с министъра на транспорта и връзките на Република Македония Миле Янакиески и министъра на транспорта и инфраструктурата на Република Албания Едмонд Хаджинасто. По време на разговора бе договорено още трите държави да приемат съвместна Декларация за координирани действия по изграждането на Коридор № 8. Тримата министри се обединиха около създаването на работна група и излъчване на координатор за съвместния проект, както и провеждането на тристранна среща между ресорните министри веднъж годишно. С оглед гарантирането на по-ефективни и качествени транспортни услуги на регионално ниво, страните се договориха да работят заедно и да насърчат развитието на мултимодалната инфраструктура по коридора, както и да координират и прилагат мерки за улесняването на граничните превози и предоставянето на коридори за бърз и безпрепятствен превоз на стоки. Друг ангажимент, произлизащ от Декларацията, е дъговидното планиране и последователна политика на координирано развитие на инфраструктурата с фокус върху инвестиционните проекти с най-висока добавена стойност за региона, както и координация, целяща развитието на по-ефективни транспортни стратегии, които да са подкрепени с необходимото финансиране, изграждане на капацитет и нови механизми за насърчаване на навременния трансфер на технологии, свързани с намаляване на нивото на въглеродните емисии. Страните трябва да постигнат устойчива мобилност и висока ефективност и качество на услугите в дългосрочен план, като насочат усилията си върху предизвикателствата в сектора, а именно модернизацията на инфраструктурата, въвеждането на интелигентни транспортни системи, подобряване на конкурентоспособността на транспортните компании и намаляване на вредното влияние върху околната среда.
В своето приветствие, министър Ангелкова подчерта, че „предвид важността на това направление, не само в регионален, но и в Общоевропейски аспект, сме положили усилия и сме защитили включването на по-голямата част от трасето в „основната” Трансевропейска транспортна мрежа. Направлението София – Пловдив – Бургас е част от коридор „Ориент/Източно-Средиземноморски”, както и от създадената с Регламент 913/2010 железопътна мрежа за конкурентоспособни товарни превози“.
Министър Николина Ангелкова информира, че проектирането на железопътната линия Радомир – Гюешево е включено в новия програмен период на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020 г.“, като добави, че координираните инвестиции в транспортната система, както на национално, така и на регионално ниво, са гаранция за успешното ни бъдеще и за благосъстоянието на гражданите в региона и ще подобрят условията за свободно движение на хора и стоки.
|