ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Актуализираната Секторна политика в далекосъобщенията гарантира динамичното развитие на телекомуникационния пазар 04.11.2004

За трета поредна година обемът на българския далекосъобщителен пазар е около 6% от общата стойност на брутния вътрешен продукт на страната. Това стана ясно от приетата днес от Министерския съвет Секторна политика в далекосъобщенията (актуализация 2004 г.) Тя се изготвя на всеки две години и нейната цел е да начертае план за действие за пълната хармонизация на българското законодателство с европейското.

Обемът на далекосъобщителния пазар за 2003 г. е увеличен на 2,215 млрд. лв., което представлява 10,7% нарастване спрямо 2002 г. През миналата година приходите от предоставяните услуги чрез фиксираната телефонна мрежа възлизат на 985 млн. лв. и като цяло нарастват с 1,9% спрямо 2002 г. Обемът на пазара на мобилни услуги през 2003 г. е нараснал с 19% спрямо 2002 г. Продължава да нараства сегментът “линии под наем” като увеличението през 2003 г. е с 1,5% спрямо 2002 г. Наблюдава се и повишено търсене на услугите, предоставяни от кабелните мрежи за разпространение на радио- и телевизионни програми, като през 2003 г. са издадени 245 нови лицензии за този вид дейност. Това стана ясно от анализа на резултатите от прилагането на Секторната политика (актуализация 2002 г.)

Новата рамка гарантира конкуренцията във всеки сегмент от телекомуникационния пазар, което ще доведе до по-ниски цени и по-високо качество на предлаганите услуги. Освен това Министерството на транспорта и съобщенията вече е започнало изготвянето на нов Закон за далекосъобщенията, който ще бъде внесен в МС до юни 2005 г. Очаква се Законът да бъде разгледан от следващото Народно събрание. Приемането му е заложено със срок юни 2006 г.

В Управленската програма на правителството за 2001-2005 г., в частта за развитие на съобщенията и високите технологии, е указана стратегическата цел за сектор Далекосъобщения. Тя предвижда задоволяване на нуждите на бизнеса и населението от съвременни, ефективни и качествени съобщителни и информационни услуги като необходимо условие за израстването на България в техническо и технологично отношение.

Тази стратегическа цел е залегнала в Секторната политика в далекосъобщенията (актуализация 2002 г.). Тя остава и в настоящата актуализация.

Основната задача на Секторната политика (актуализация 2004 г.) е въвеждането на новата правна рамка 2002 на ЕС за електронни съобщения в законодателството със срок до края на 2006 г.

Конкретни мерки са фиксирани в Секторната политика за осигуряването на условия за развитие на далекосъобщителната инфраструктура. А именно:

  • да се цифровизира фиксираната далекосъобщителна мрежа;
  • да се внедрят нови далекосъобщителни мрежи за пренасяне на глас и данни по енергийни мрежи, мрежи на железопътния транспорт и др.;
  • да се развие цифрово радио и телевизия;
  • да се развие и широколентова далекосъобщителна инфраструктура;
  • да се въведат Универсални мобилни далекосъобщителни системи (UMTS);
  • да се създадат възможности за използването на спектъра за нови безжични услуги и др.

За поставените задачи в приложенията са разписани срокове за изпълнение.

Сред очакваните резултати от прилагането на актуализацията на Секторната политика са:

  • хармонизиране на нормативната уредба с тази на ЕС;
  • развитие на ефективен пазар, основаващ се на принципите на конкурентното право;
  • развитие, модернизация и обновяване на съществуващата далекосъобщителна инфраструктура;
  • повишаване на качеството на далекосъобщителните услуги;
  • привличане на инвестиции за развитието на сектора;
  • въвеждане на нови, съвременни далекосъобщителни услуги;
  • въвеждане на преносимост на номерата;
  • облекчаване на режимите за лицензиране;
  • осигуряване на неприкосновеност на съобщенията;
  • защита интересите на потребителите;
  • осигуряване на условия за изграждане на информационното общество.

Секторната политика в далекосъобщенията дава представа за настоящото състояние и определя насоките на развитие на сектора в краткосрочен (до средата на 2005 г.), средносрочен (до 01.01.2007 г.) и дългосрочен (след 01.01.2007 г.) план. Тя очертава прехода в сектора от далекосъобщения към електронни съобщения, по смисъла, който е използван в новата правна рамка 2002 на ЕС.

Министерството на транспорта и съобщенията продължава започнатата през 1991г. от Комитета по пощи и далекосъобщения цялостна програма за провеждане на необходимите реформи, свързани с преминаване на далекосъобщенията към работа в условията на напълно либерализиран далекосъобщителен пазар.

За допълнителна информация:
Радослава Петрова, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 96 25
e-mail: rpetrova@mtc.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени