ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Вицепремиерът Василев защити пред МВФ нуждата от сериозни инвестиции в компютъризацията в образованието 21.09.2004

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев защити на среща с представители на Международния валутен фонд /МВФ/ тезата за нуждата от сериозни инвестиции в компютъризацията в българското образование. Срещата се проведе днес сутринта в Министерството на транспорта и съобщенията. В нея взеха участие още заместник-министрите София Касидова, Никола Янков и Неделчо Неделчев, ръководителят на мисията за България Ханс Фликеншилд, постоянният представител на фонда у нас Джеймс Роуф и други.

Основните теми на разговорите бяха реформата в железопътния транспорт, развитието на телекомуникационния сектор, приватизацията на “България Ер”, БРП и БМФ, както и концесията на летищата и пристанищата.

Министър Василев информира представителите на МВФ за подписания през месец юни Договор за обществени услуги между БДЖ и държавата. Припомняме ви, че на основание на нормативната база на ЕС на 29 юни 2004 г. за първи път в България беше сключен Договор за извършването на обществени превозни услуги с железопътен транспорт. С него взаимоотношенията железници - държава се поставиха на равноправна основа и беше регламентирано обособяването на два основни сегмента за обслужването на пътниците:

  • Превози на търговски принцип, които не са обект на държавно субсидиране (Превози с международни и експресни влакове);
  • Превози, обект на ЗОУ (задължителни обществени услуги) с бързи, крайградски и пътнически влакове
С договора се регламентират стандартите за надеждност, капацитет, качество на услугите, обект на задълженията на превозвача и финансовите взаимоотношения между държавата и превозвача. Държавната субсидията за БДЖ за тази година е в размер на 70 млн. лв., а компенсациите за безплатни патувания и такива с намалени цени са 18,4 млн. лв. Разликата между субсидията на БДЖ и реалните разходи за пътнически превози от договора е 25 млн. лв. Разходите на железниците възлизат на 95 млн. лв., така че БДЖ ще приключи годината на загуба с 25 млн. лв. Засилената финансова дисциплина и печалбата на товарните превози ще доведат до по-малка загуба. Според министър Василев БДЖ не получава субсидията, която се предвижда по закон.

 

Николай Василев отчете като положителен елемент в развитието на железниците изплащането на просрочените задължения на служителите, успешното пласиране на корпоративната облигация, средствата от която ще бъдат използвани за ремонта на 3 620 товарни вагона, течащата в момента процедура на пряко договаряне за доставка на фамилия електрически и дизелови мотриси, както и успешно протичащата оптимизация на персонала в системата.

По отношение на телекомуникационния сектор министър Василев заяви пред представителите на МВФ, че правителството не възнамерява да даде повече от 3 GSM-лиценза, а ще насочи усилията си към въвеждането на универсални мобилни далекосъобщителни системи, т. нар. UMTS. UMTS технологията превъзхожда многократно възможностите на съществуващите в момента системи от 1-во и 2-ро поколение, главно по отношение на възможностите за пренос на данни с висока скорост. Необходимостта от тази нова технология възниква от промяната в структурата на потребителското търсене в посока на високоскоростни и мултимедийни услуги. България е една от малкото страни в Европа, която все още не е предоставила лицензии за мобилни оператори от трето поколение.

Министър Василев информира представителите на МВФ, че стратегията за приватизация на “България Ер ” беше приета от Министерския съвет и до края на месеца се очаква тя да бъде разгледана от парламентарните комисии в Народното събрание.

Параходство "Български морски флот" планира да пусне на пазара облигационна емисия в размер на 50 млн. щ. д. Това ще позволи рефинансиране на кредити на БМФ към банки и ще позволи 23-те кораба, плаващи под чужд флаг да се върнат под български, стана ясно още по време на срещата. Чрез Българска фондова борса – София бяха продадени 30% от капитала на БРП. Цялостната приватизация на дружеството ще се извърши след приемането на стратегия за приватизация на дружеството от МС и одобрението й от Народното събрание.

Вицепремиерът Василев съобщи, че в края на месец септември ще стартира конкурсната процедура за избор на концесионер, след като Министерският съвет прие решение за предоставянето на концесия на Летище Бургас и Летище Варна.

Министерството на транспорта и съобщенията е в ускорена процедура за подготовката на предоставянето на концесия на 23 пристанища и пристанищни терминали, а амбицията е до края на средата на 2005 г. за част от тях да е избран концесионер, а за останалите да е обявена конкурсната процедура, заяви министър Василев в края на срещата си с представителите на МВФ.


За допълнителна информация:
Вера Деянова, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 95 34
e-mail: vdeianova@mtc.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени