ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини

Очакваме до осем месеца да бъде избран концесионер на черноморските ни летища 29.07.2004

Министерството на транспорта и съобщенията си поставя максимален срок от осем месеца, в който да бъде избран концесионер за черноморските ни летища. Това става ясно днес, 29 юли, след като Министерският съвет взе решение за предоставянето на концесия за гражданските летища за обществено ползване в Бургас и Варна.

Проектът предвижда обща концесия за двете летища, но лицензът за летищната дейност, инвестиционната програма и Генералният план ще бъдат индивидуални за всяко едно от тях и ще се регулирани от държавата. Концесионерът трябва да реализира инвестиционни проекти във всяко едно от двете летища поотделно, за да постигне и поддържа не по-ниски от предварително определените категории и нива, съгласно класификациите на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) и Международната организация на авиационните превозвачи (ИАТА). С оглед необходимостта от незабавни и мащабни подобрения, по-голяма част от инвестициите (70-80%) ще бъдат реализирани през първите 5 години на концесията. Освен това се очаква концесионерът да разработи и реализира допълнителна инвестиционна програма, насочена към развитието на търговски дейности на летището и в региона, което ще съдейства за откриването на нови работни места и развитието на нови алтернативи за бизнес.

Концесионерът ще бъде задължен да предостави на държавата и парична гаранция за качественото изпълнение на договора. Гаранцията ще покрива изпълнението на задълженията по договора, включително тези за инвестиционната програма и концесионното възнаграждение. До десетата година тя ще бъде 15 000 000 евро, а за всяка следваща година до края на срока на концесията гаранцията ще е в размер на 7 500 000 евро.

Летищата ще се отдават на концесия за срок от 35 години. Чрез така предложения срок се цели да се стимулира и мотивира концесионерът да инвестира и развива дългосрочно обектите на концесия. Първоначалното концесионно възнаграждение ще бъде 3 млн. евро, а паричният депозит за участие в конкурса ще бъде в размер на 300 хил. евро. Годишното концесионно възнаграждение е процент, достигнат при проведения конкурс, но не по-малък от 12% от всички приходи на летището.

Кандидатите трябва да гарантират наличието на опит в управлението и експлоатацията на летища в поне 2 държави. Бъдещият концесионер трябва да оперира поне на едно летище с над 5 млн. пътника и на още едно – с над 2 млн. пътника, както и да е реализирал инвестиции от над 100 млн. евро в последните 5 години. Кандидатите трябва да докажат още финансова стабилност и възможности за успешна реализация на крупни инвестиционни проекти.

Критериите за избор на концесионер са три – инвестиционно предложение с относителна тежест 40 на сто, което включва инвестиционна програма, план за финансирането й и оценка на финансовия ефект от инвестициите върху потребителите; бизнес предложение с относителна тежест 30 на сто, включващо следните компоненти: социален, за оперативна дейност и поддръжка, за безопасност и сигурност, екологичен, организационно-управленски, търговски и план за преходния период и предложение за концесионно възнаграждение с относителна тежест 30 на сто.

***
Основните цели при предоставянето на концесия на летищата в Бургас и Варна са подобряването на летищната инфраструктура и качеството на обслужване на пътниците, трансферът на управленско ноу-хау; увеличаването на трафика и развитието на търговските дейности в района на летищата.

Направените анализи категорично показват, че обща концесия на летищата Бургас и Варна представлява по-благоприятна алтернатива за държавата поради следните причини:

  • Обединяването на двете летища в обща концесия ще увеличи вероятността за избор на концесионер с доказан опит в управлението, експлоатацията и инвестициите в летища, с финансова стабилност и репутация.
  • Чрез координирано управление на двете летища, той ще е в състояние да постигне икономии от административни, оперативни и инвестиционни разходи. Очаква се тези икономии да окажат положително влияние върху държавата и клиентите на летищата, чрез по-атрактивни концесионни възнаграждения и по-ниски летищни такси.

За допълнителна информация:
Румяна Якимова, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 96 02
e-mail: ryakimova@mtc.government.bg


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени