Представител на СЗРАС взе участие в 9-та среща на Управляващия Комитет на програма ECCAIRS, проведена на 19 и 20 октомври 2006 г. в гр. Петенаско, Италия. На срещата бяха разисквани следните основни въпроси: Текущо състояние на европейската програма ECCAIRS за докладване на авиационни събития. Нови моменти в политиката на Европейския съюз по отношение на разследването на авиационни събития и докладването им и преглед на прилагането на Директива 2003/42 на ЕС за докладване на авиационни събития в страните членки на ЕС. Програма ECCAIRS и Европейската агенция за безопасност на авиацията (EASA) и EUROCONTROL.
На заседанието присъстваха представители на органите за разследване на авиационни произшествия, гражданските въздухоплавателни администрации и органите за управление на въздушното движение на страните-членки на ЕС, представители на въздухоплавателните администрации, органите за разследване на авиационни произшествия и органите за управление на въздушното движение на България, Румъния, Швейцария, Исландия и Норвегия, както и представители на ICAO, DG-TREN, EASA, EUROCONTROL, FAA и Европейската Железопътна Агенция (ERA). По т. 1 г-н Витсе Пост от Обединения научноизследователски център (JRC) на ЕС очерта най-голямото предизвикателство пред ECCAIRS – интегрирането на данните от националните бази данни в единен репозитор на данните в ЕС, както и разпространението на тези данни за целите на подобряването на безопасността на полетите. Според г-н Пост по-голямата част от държавите-членки вече събират данни за авиационни събития с помощта на ECCAIRS, а JRC е разработил софтуера за интегрирането и разпространението на данните за авиационни произшествия и инциденти. Това прави възможно започването на „стартова фаза” за интегриране и обмен на данни в реална среда. На тази фаза потребителите трябва да решат следните задачи: 1. Европейската Комисия – да осигури необходимите средства (хардуерни и софтуерни) за интегрирането на данните на европейско ниво и да осигури необходимите средства (хардуерни и софтуерни) за разпространението на интегрираните данни до компетентните власти и заинтересованите страни. 2. Държавите - членки – да осигурят събирането, съхраняването и подаването на събраната информация към интегрираната база данни. 3. EASA – да използва данните в съответствие с нейните права. 4. EUROCONTROL – да използват данните за целите на прилагане на неговите права. Г-н Пост посочи, че от голям практически интерес е факта, че в края на септември 2006 г. е започнала оценка на приложимостта на системата ECCAIRS и за нуждите на докладване на произшествия в системата на морския и железопътния транспорт. При проведените срещи с ERA и Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) е постигната принципна договореност за използването на системата ECCAIRS, след необходимите софтуерни изменения, за нуждите на морския и железопътния транспорт в Европа. Според оценката на г-н Пост и съгласно предварително направените разчети „стартовата фаза” на интегрирането на данните ще продължи около две години – до края на 2008 г. В края на 2008 г. DG-TREN ще направи оценка на интегрирането на данните и ще се вземе решение как да се продължи развитието на този процес в рамките на ЕС. Първия преглед на „стартовата фаза” се очаква да бъде направен на следващото заседание на Управляващия Комитет на ECCAIRS през есента на 2007 г. По т. 2 на дневния ред отношение взе г-н Филипо Томазело, представител на Генерална Дирекция „Транспорт и енергетика” на Европейската Комисия. Той подчерта, че докладването, разследването на авиационните събития, установяването на причините за тях и набелязването на конкретни мерки за безопасност, изключващи тяхната повторяемост, са един от основните елементи на безопасността на гражданското въздухоплаване, наред с лицензирането на персонала, сертифицирането и поддържането на летателната годност и безопасната експлоатация. Г-н Томазело очерта основните насоки при формирането на бъдещата политика на ЕС по отношение на два основни аспекта – разследване на авиационни произшествия и докладване на събития в гражданското въздухоплаване. Той подчерта важността на Директива 94/56 за основните принципи при разследване на авиационни произшествия и Директива 2003/42 за докладване на събития в гражданската авиация и посочи необходимостта от тяхното актуализиране от позиция на Европейския съюз, при участието на EASA. Беше изказана идеята от обединяване на двете директиви в общ нормативен акт. Като перспектива бе посочена възможността за създаване на Европейски Борд за Безопасност на Транспорта. Основният проблем при Директива 2003/42 според г-н Томазело е в Член 8, който се опитва да балансира между интересите на обществения достъп до информация свързана с безопасността, достъпът на органите на съдебното производство до информацията събрана в базите данни и принципите на повишаване на културата на безопасността в гражданското въздухоплаване. Г-н Томазело подчерта, че предвид изключителната важност на разглежданите въпроси до всички независими органи за разследване на авиационни събития и националните въздухоплавателни администрации ще бъде изпратен въпросник, който да отрази степента на хармонизиране на Директива 94/56 за разследване на авиационни произшествия и Директива 2003/42 за докладване на авиационни събития. Г-н Томазело подчерта два аспекта с особена важност: създаването на база данни на мерките за безопасност, излъчени от органите за разследване на авиационни произшествия и конкретизиране на отношенията между органите за разследване на авиационни произшествия, националните въздухоплавателни власти, EASA и осигуряване на оптималното и бързо използване на наличните ресурси на ЕС в случай на голямо авиационно произшествие. Първата насока е изключително важна, защото към момента в EASA е в процес на установяване на механизъм, чрез който да се следи за прилагането на мерките за безопасност, излъчени като резултат от разследването на авиационни събития в интерес на повишаване на безопасността на полетите. Според г-н Томазело използването на данните за авиационни събития за нуждите на анализа е изключително важно условие за подобряване на безопасността на полетите. Единственият неизяснен въпрос е дали към базата данни да се подава и информация, събрана от системите за управление на качеството във въздухоплавателните организации. Г-н Томазело разгледа въпросите за достъпа на отделните заинтересовани страни до информацията в базата данни ECCAIRS. Той подчерта, че националните въздухоплавателни администрации, органите за разследване и европейските институции трябва да имат пълен и свободен достъп до неидентифицирана информация, докато останалите субекти трябва да имат достъп до информация след като бъде отправено запитване до съответната контактна точка. Това ще стане разбира се при ред и правила, определени в новия Регламент, който се обсъжда в Комитет 3922 относно разпространението на информацията от система ECCAIRS за заинтересованите страни. Г-н Томазело изрази желанието на Европейската Комисия веднага да стартира обмен на данни за авиационните произшествия, при които има загинали. По т. 3 думата бе дадена на г-н Райнхард Менцел от отдела по авиационна статистика на EASA. Г-н Менцел запозна участниците с новата организационна структура на отдела по авиационна статистика, който ще е основният потребител в EASA на статистическите данни. Г-н Менцел определи основните насоки при използването на системата ECCAIRS в EASA за нуждите на анализа на безопасността на търговската авиация и авиацията с общо назначение. Г-н Менцел заяви, че в началото на 2007 г. от държавите-членки ще бъде изисквана информация за произшествеността на леката авиация за 2006 г. Той допълни, че вече в EASA е в ход процедура за преразглеждане на цялата нормативна база, свързана с авиацията с общо назначение. Интерес за Министерство на транспорта на Република България представлява и новия момент в развитието на програмата ЕCCAIRS, който включва версия за докладване на събития в морския транспорт и приложимостта на системата за целите на Европейската агенция за морска безопасност (EMSA) както и за целите на Европейската железопътна агенция (ERA). Като начало на прилагането на бета версия за морския транспорт се сочи 2007 г. Прилагането на програмата ECCAIRS на събиране, съхраняване, анализ и обмен на данни за авиационните събития, събитията в търговското корабоплаване и в железопътния транспорт като перспектива ще послужи за създаване на Европейски Борд по Безопасност на Транспорта. Специализирано звено за разследване на авиационни събития. |