|
Окончателни доклади от проведени от СЗРАС разследвания на авиационни събития, реализирани през 2007 г.
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
разследване на сериозен инцидент, възникнал на 16.12.2007 г. при кацане на летище Варна със самолет British Aerospace BAe 146-300 с регистрационен № LZ-HBE, експлоатиран от авиационен оператор „Хемус Ер” ЕАД, изпълняващ вътрешен полет на „България Ер” FB977 по маршрут София – Варна – Бургас.
(7.62 MB)
|
На 16.12.2007 г. ЕВС на самолет ВАе 146-300, рег. № LZ-HBE на АО „Хемус Ер” изпълнява полет за превоз на пътници по вътрешна линия София – Варна – Бургас под полетен номер FB977 на „България Ер”. При кацане на самолета на ПИК 09 на летище Варна в условията на снеговалеж самолетът не успява да спре в рамките на ПИК и излиза вдясно от ПР „А” като затъва в грунда. Няма последствия за пътниците, екипажа и ВС.
|
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
разследване на сериозен инцидент със самолет "Diamond DA 42", регистрационен № LZ-ASH, експлоатиран от авиационен оператор „ Еър Скорпио", реализиран на 27.09.2007 г. на летище Горна Оряховица.
(5.43 MB
|
На 27.09.2007 г. ЕВС на самолет „Diamond DA 42 Twin Star”, рег. № LZ-ASH, извършва учебно тренировъчен полет на летище Горна Оряховица. При изпълнение на кацане със симулиран отказ на двигател самолетът се приземява на ПИК 27 с прибран колесник. Авиационното събитие не е довело до последствия за екипаж
|
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
разследване на сериозен инцидент при кацане със самолет Cessna 172, регистрационен № LZ-BVA, собственост на авиационен оператор „Български въздухоплавателен център”, реализиран на 19.08.2007 г. на летище Пловдив.
(815.24 KB)
|
На 19.08.2007 г. обучаем пилот на самолет “Cessna-172R”, регистрационен номер LZ - BVA, изпълнява на летище Пловдив, самостоятелен тренировъчен полет в зона в съответствие с Програма за обучение - раздел V, CPL (А), вариант1. След завършване на упражнението изпълнява заход за кацане на писта за излитане и кацане (ПИК) 12. При опирането на самолета на пистата се спуква гумата на носовия колесник, самолета променя посоката на движение, подскача и прелита няколко метра, приземява се отново като лопатите на витлото се удрят в бетонната повърхност на ПИК и краищата им се деформират.
|
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
разследване на сериозен инцидент, свързан с преминаване на втори кръгпри кацане на самолет Boeing 737-500, регистрационен № LZ-BOQ, поради наличие на автомобил на пистата за излитане и кацане, реализиран на 15.07.2007 г. на летище София.
(308.58 KB)
|
На 15.07.2007 г. самолет Вoeing 737, рег. № LZ-BOQ, изпълняващ полет LZB2472 от Мадрид за София, извършва заход за кацане на ПИК27. В същото време кола на Центъра за информация и координация (ЦИК) на летище София извършва оглед за състоянието на ПИК след дадено разрешение от РП на работно място „София – Кула”, което налага ЕВС на Boeing 737 да премине на втори кръг, за да избегне сблъсъка с колата на ЦИК. При изпълнението на схемата за преминаване на втори кръг Boeing 737 догонва излетелия преди това самолет BAe 146, рег. № LZ-HBA, изпълняващ полет LZB461 от София за Амстердам, при което е нарушена хоризонталната сепарация между двете ВС. КВС на Boeing 737 взема решение за завой надясно за избягване на опасно сближение с излетелият самолет.
|
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
разследване на сериозен инцидент със самолет Diamond DA-42, експлоатиран от авиационен оператор "Ер Скорпио", реализиран на 05.07.2007 г. на летище Пловдив.
(1.04 MB)
|
На 05.07.2007 г. в 10:54 h самолет „Diamond DA 42 Twin Star” извършва учебно тренировъчен полет на летище Пловдив. При изпълнение на упражнение „touch-and-go” (излитане непосредствено след опиране при кацане) самолетът се приземява на писта за излитане и кацане (ПИК) 30 с прибран колесник.
|
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
разследване авиационно събитие, със самолет Ан-26, рег. № LZ-MNT, експлоатиран от авиационен оператор „Ер Скорпио” ЕООД, възникнало на 29.05.2007 г. при изпълнение на товарен полет Виена – София.
(759.57 KB)
|
На 29.05.2007 г. екипажът на самолет Ан-26, рег. № LZ-MNT, извършва полет за превоз на товари по маршрут Виена – София. След извършване на предполетен преглед, при който не са констатирани неизправности екипажът започва рулиране за излитане от писта за излитане и кацане (ПИК) 29. По време на рулирането към предварителен старт настъпва разрушаване на обтекателя на витлото на двигател № 1, което остава незабелязано от екипажа, полетът продължава и завършва с нормално кацане на летище София.
|
|
ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД
от
със самолет А-320 с регистрационен № F-GJVA, експлоатиран от авиационен оператор „Ер Франс”, реализиран на 13.04.2007 г. на летище София.
(388.79 KB)
|
На 13.04.2007 г. в 11:54 h самолет А 320 излиза на пистата за излитане и кацане (ПИК) на летище София без разрешение на Ръководител полети (РП) – работно място София-Кула, което налага самолет CRJ 200, захождащ за кацане на същата ПИК, да извърши маневра за избягване на сблъсък.
|
Забележка: През изтеклата 2007 г. бяха реализирани още два сериозни инцидента на територията на чужди държави, разследванията на които, съгласно международната нормативна уредба, се провеждат от съответните национални власти.
Към момента в СЗРАС не са получени копия на окончателните доклади от разследвания на тези две събития.
|
|
|