Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Окончателни доклади за 2010г. 06.12.2011

 

 
влак № 383

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

за

техническо разследване на железопътно произшествие  с влак № 383 „България експрес” Москва – Русе - София, настъпило на 08.02.2010 г., в 09:48 часа, между разделен пост Владо Тричков  и гара Курило, по път № 2, на км 18+029.

 

(461.82 KB)
 

На 08.02.2010 г. международен бърз влак № 383 „България експрес” Москва – Русе – София, в състав 8 вагона, 32 оси, 432 тона е возен от локомотив № 44–103 и обслужван от локомотивна бригада с машинист І-во и машинист ІІ-ро лице от локомотивно депо – Горна Оряховица – район Русе и превозна бригада от РЦПП – София в състав: началник влак и двама кондуктори.

В 09:46 часа влак № 383 преминава транзит (без спиране) Разделен пост (РП) Владо Тричков като се движи със скорост V=70 км/час, съгласно разрешената по книжка разписание. В района около спирка Ромча, пътник информира кондуктора, който се намира в четвъртия вагон след локомотива, че във вторият вагон се усеща необичайно тресене. Кондуктора се насочва към първия вагон за да информира началника на влака, без да предприеме действия за внезапно спиране на влака. Началника на влака след като приема информацията от кондуктора, уведомява по мобилния телефон машиниста да спре влака, без да предприема действия за внезапното му спиране. В момента когато локомотивният машинист приема информацията, влака е пред входния сигнал на гара Курило, който дава показания за преминаване без спиране по главния коловоз. Машинистът предприема намаляване на скоростта на влака и на разстояние от 200 метра същата е намалена до 30 км/час. Следва екстрено задържане и влака спира окончателно в 09:51 часа, на км 13+200 във входните стрелки № 3 и № 9 на гара Курило. При спирането на влака във вторият вагон се чува силен удар. При огледа на състава на влака в гара Курило се установява, че втория вагон № 50522974143-2 е дерайлирал в дясно по посока на движението. Констатирано е че е разместена  и отделена втората колоос на  втората талига, която се намира под третия вагон, като същата скъсва главния въздухопровод между втория и третия вагон от състава на влака.  В следствие на удар на дерайлиралата колоос в челото на свободния език на стрелка № 3 в гара Курило дерайлират, трети вагон № 50522974150-7 с двете талиги, четвърти вагон № 51523143009-8 с двете талиги  и пети вагон № 03514619 - с първата талига. На км 18+029 се констатира счупване на  част от главата на дясната релсова нишка в настава и е намерено парчето с дължина 137 мм на 2 (два) метра в дясно след счупването по посока на движението. На лявата  релса на 2 (два) метра след счупването, от външната страна на главата на релсата има следа от дерайлиралата колоос без да личи възкачване върху релсата. Елементи от буксовото окачване са намерени на 10 (десет) метра в ляво от железния път преди входния сигнал на гара Курило. 

 

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

за

техническо разследване на железопътен инцидент, настъпил на 09.06.2010 г. около 11:26 часа - бърз влак  № 2655, движещ се по направление   Плевен – Варна, приет на зает коловоз в гара Езерово. 

 

(454.21 KB)

 

На 09.06.2010 г. за ремонт и профилактика на контактната мрежа от Енергосекция – Горна Оряховица с телеграма № 671/25.05.2010 г. на Генералния директор на ДП ,,НК ЖИ” е разрешен влаков и електрически ,,прозорец” с изключване на напрежението в контактната мрежа в междугарието Белослав – Езерово по път № 1 от 09:45 до 14:30 часа. По време на ,,прозореца” се преустановява движението на влаковете в междугарието Белослав – Езерово по път № 1, с изключение на ДМ – 41, която ще работи в това междугарие по време на ,,прозореца” с прибиране в гара Езерово. Движението на влаковете ще се осигурява по телефонен способ по правилата на единична жп линия само по път № 2. На 

Коригирано е разписанието на влак № 2655 в междугарието Белослав – Езерово за движението му по неправилен път № 2.

Основно задължение на дежурния ръководител движение-първо лице в гара Езерово по време на дежурството е било безусловно да осигури безопасността на движението на влаковете и извършването на маневрената дейност в гарата и осигуряване на ,,прозореца” на междугарието Белослав – Езерово по път № 1, съгласно телеграмата-разрешение.

В 9:55 часа на 2-ри коловоз в гара Езерово пристигнал маневрен товарен влак № 28702 с два локомотива - ел. локомотив № 43-531 начело и дизелов локомотив № 55-82 от гара Тополи, с който ще се извършва маневрена дейност в гарата. След извършване на маневрата с влак № 28702 от 2-ри на 5-ти коловоз управлението на стрелките е било върнато от пост № 1 на централно управление в гарата, след което дежурният ръководител движение-първо лице в гара Езерово е дал съгласие за влак  № 9621 и са разменени телефонограмите за движението на влака.

В 11:14 часа дежурният ръководител движение в гара Белослав и дежурният ръководител движение-първо лице в гара Езерово осигурили движението на влак № 2655 по телефонен способ по път № 2  с телефонограми ,,Форма 1” и ,,Форма 2”. Преди заминаването на влак № 2655 от гара Белослав дежурният ръководител движение е връчил писмена Заповед за реда за движение на влака при специални условия ,,Образец ІІ-А” на началника на влака и локомотивната бригада за условията на движението в междугарието и приемането на влака в гара Езерово на 4-ти свободен коловоз. За приемането на влака в гара Езерово на четвърти коловоз дежурният ръководител движение-първо лице не е подготвил правилно стрелка № 18 преди даване на съгласие за влака с телефонограма ,,Форма 2”. Поради заблуда той погрешно обърнал стрелка № 18 в положение ,,минус”- за 5 коловоз. Дежурният ръководител движение-първо лице в гара Езерово не е подготвил правилно маршрута на влака, не го е проверил и заключил чрез ЕМЦ с обръщане на коловозно-сигналната ръчка на 30 градуса за ,,изход” от четвърти коловоз за път № 2 страна гара Белослав, преди да даде съгласие за влака с телефонограма ,,Форма 2” в 11:15 часа.

Влак № 2655 влязъл в гара Езерово и се насочил към 5 коловоз, зает от влак № 28702. Локомотивният машинист забелязал стоящия на 5 коловоз влак и спрял влак № 2655 на около 35 метра от него. Локомотивният машинист на влак № 28702 видял насочващия се срещу него влак и подал сигнал ,,Спри!”.

Възникнала е реална предпоставка за настъпване на тежко железопътно произшествие – удар на влизащия влак № 2655 в състава на влак № 28702.

 

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

за

техническо разследване на железопътно произшествие, настъпило на 18.06.2010 г. около 16:30 часа на железопътен прелез на км 21+294 в междугарието Враца – Бели извор удар на влак № 70206 с лек автомобил  „Фолксваген Голф” с рег. № ВР 4741 АС.


 

 (482.65 KB)


На 18.06.2010 г. влак  № 70206 е бил обслужван от ЕМВ № 32-109/110 и локомотивна бригада, съставена от машинист и помощник-машинист от Локомотивно депо София, район Мездра. След потегляне на влака от спирка Враца към гара Бели извор машинистът подал сигнал „Внимание” пред  предпрелезния светофор  и пред предпрелезния указател съгласно чл. 410, ал. 1 от Наредба № 58 за правилата за техническата експлоатация, движението на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт. Предпрелезният светофор е светел с мигаща луннобяла светлина, което е указание, че АПС е редовно задействана и работи нормално.

При движението на влака със скорост 50 км/ч (при допустима скорост на движение на влаковете 80 км/ч) машинистът забелязал отдясно по посока на движението на влака движещ се автомобил в същата посока и подал неколкократно звуков сигнал ,,Внимание” със свирката на ЕМВ. На около 100 метра пред прелеза локомотивният машинист видял, че автомобилът навлиза в опасната зона на прелеза и спира върху железния път, въпреки че шосейните светофари са светели с мигаща червена светлина, придружена със звуков сигнал.

Локомотивният машинист незабавно привел автоматичната влакова спирачка в режим ,,бързо спиране”, видно от скоростомерната лента на ЕМВ, но поради малкото разстояние, въпреки че влакът бил осигурен с необходимата спирачна маса, не е било възможно да се избегне удара на ЕМВ с автомобила и той е реализиран около 16:30 часа. При възникване на произшествието в района около железопътния прелез е имало добра видимост.

От удара автомобилът бил изхвърлен от жп прелеза в лявата страна по посока на движението на влака, ударил се в железобетонния стълб на контактната мрежа и се установил  отляво на железния път на 10 метра след прелеза. Вследствие на предприетото бързо спиране влакът спрял окончателно на 300 метра след прелеза в 16:31 часа съгласно разшифровката на скоростомерната лента. След спирането на влака началникът на влака слязъл от него, отишъл и видял, че е ударен лек автомобил и водачът му е в безжизнено състояние, за което незабавно се обадил от личния си мобилен телефон на № 112 в 16:38 часа. Вследствие на удара е починал водачът на автомобила, който е пътувал сам в него. По ЕМВ няма нанесени повреди.
 
влак № 80251

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

за

техническо разследване на железопътно произшествие, настъпило на 03.07.2010 г. около 06:41 часа в междугарието Айтос – Българово, път №1 – възникнал пожар в пътнически влак № 80251, движещ се по направление Карнобат – Бургас. 


	493.46 KB)
 На 03 юли 2010 г. крайградски пътнически влак № 80251, движещ се по направление Карнобат - Бургас, заминаващ от гара Карнобат по разписание в 05:55 часа, редовен, в състав 4 вагона, 16 оси, с общо тегло 250 тона, е обслужван от Електрически мотрисен влак  (ЕМВ) № 32-157.0 / 32-158.8 с локомотивна бригада, състояща се от локомотивен машинист и помощник-локомотивен машинист от Локомотивно депо Пловдив - район Бургас и превозна бригада, състояща се от началник влак и влаков кондуктор от РЦПП – Бургас. Управлението на електрическия мотрисен влак е извършвано от кабината на  секция № 32-158.8.

От начална гара Карнобат влакът е заминал в 06:09 часа със закъснение от 14 минути по трасе от бърз влак № 8627, при добро време. При извършения предварителен оглед на ЕМВ от  локомотивната бригада преди пътуването е констатирано наличие на вода по пода във всички секции на влака, проникнала през  затворените прозорци на вагоните от валелия през цялата нощ проливен дъжд, придружен с гръмотевици. До пристигането на влака в гара Айтос не са констатирани никакви технически неизправности. Дежурните гарови служители ( дежурният ръководител движение и стрелочник-прелезопазачът) при проследяване заминаването на влака също забелязали, че след подминаване на изходния светофор от влака започнало да излиза пушек. Дежурният ръководител движение веднага уведомил влаковия диспечер и направил опит да се свърже по Влаковата диспечерска радиовръзка (ВДРВ) с локомотивния машинист, но връзката не се осъществила. В същото време към гара Айтос по път № 2 се е движел влак № 80120, спиращ по разписание в гарата. Машинистът на влак № 80120  забелязал дим, излизащ от вагон на влак № 80251, и веднага подал с прожектора заострящи вниманието сигнали към локомотивния машинист на влак № 80251 и неколкократно подал звукови сигнали  ,,СПРИ” с локомотивната свирка.  Локомотивната бригада погледнала в огледалата за обратно виждане и през прозореца на кабината и установила, че излиза гъст дим изпод третия вагон на влака по посока на движението. Влакът спрял на 1150 метра след гара Айтос като спирачният път изминат от момента на задействане на влаковата спирачка до окончателното спиране е 200 метра. След спирането на влака на км 260+650 локомотивният машинист отворил незабавно вратите от двете страни, изключил акумулаторната батерия /АБ/ и задържал с ръчната спирачка. Пътниците, около 40 души,  след информиране от влаковия кондуктор били своевременно свалени от влака, след което по разпореждане на началник влака влаковият кондуктор бил изпратен да охранява влака откъм гара Българово.  

 

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

за

техническо разследване на железопътно произшествие, настъпило на 04.10.2010 г. около 07:55 часа в междугарието Драгоман – Драгоил, на км 47+796, челен удар между трудово-служебен влак  № 10352 по направление Драгоман – Димитровград ЖС и международен бърз влак № 293 по направление Белград – София.

(499.48 KB)

По време на дежурство на 03/04.10.2010 г. в гара Драгоман на смяна е дежурен ръководител движение-първо лице. В 06:35 ч. той приема на 2-ри приемно-отправен коловоз в гара Драгоман от гара Алдомировци дизелов локомотив № 06 - 60 като влак № 11920 по заявка на ,,Оперативно управление на превозите” (ОУП) – София с планиран маршрут София – Станянци, който трябва да изчака в гара Драгоман пристигането на нова смяна ,,техник, механик-ревизор вагони” (ТМРВ). По разпореждане на дежурния ръководител движение се предприема извършване на маневра страна Драгоил от първи на четвърти коловоз за композиране на ,,трудово-служебен влак” (ТСВ) № 10352 с електрически локомотив № 45-152 с един пътнически вагон B4 № 505220176067. След гариране на композицията на ТСВ № 10352 на четвърти коловоз се предприема прегариране и на дизелов локомотив № 06 – 60 от втори на четвърти коловоз пред ТСВ  № 10352, които се установява на 10 – 15 метра пред влака страна Драгоил.

В 07:19 ч. в гара Драгоман пристига пътнически влак № 10204 на втори коловоз. С него пристигат новата смяна на ел. локомотив № 45-152, техник, механик-ревизор вагони и новата смяна ръководител  движение в гара Драгоман.

В 07:21 ч. в гара Драгоман дежурният ръководител движение първо лице – стара смяна предава дежурството в дневник за документиране на влаковото движение Обр. ДП-3 на дежурния ръководител движение първо лице – нова смяна. Той отразява в дневника, че на четвърти коловоз е композиран ТСВ № 10352, но не отразява, че пред него се намира  дизелов локомотив № 06 – 60 страна гара Драгоил.

В 07:23 ч. машинистът на дизеловия локомотив го придвижва към предния дистанционен указател (без разрешение и нареждане от дежурния ръководител движение) с цел видимост на изходния светофор.

Машинистът на дизелов локомотив № 06 – 60, виждайки отворения изходен сигнал, без да получи  заповед за заминаване, дадена лично от дежурния ръководител движение със заповедния диск, заминава за гара Драгоил в 07:40 ч.

Дежурният ръководител движение в гара Драгоил нарежда посредством гаровата осигурителна техника транзитно преминаване на международен бърз влак № 293 по първи приемно–отправен коловоз в направление към гара Драгоман. Влак № 293 заминава в междугарието Драгоил – Драгоман срещу ТСВ № 10352. При размяна на телефонограма за даване заминаване на влак  № 293. След този разговор дежурният ръководител движение първо лице в гара Драгоман веднага се обажда по служебния мобилен телефон на локомотивния машинист на ТСВ № 10352 за бързо спиране на влака и в 07:52 ч. на влаковия диспечер за изключване на напрежението в ,,контактната мрежа” (КМ), (вместо той самия веднага да изключи напрежението) в междугарието.

Видно от разшифровката на скоростомерната лента на ел. локомотив № 45-152 двата влака се срещат и удрят челно около 7:55 ч. на км 47+796. При удара не се е получило дерайлиране на подвижен железопътен състав. В резултат от произшествието са нанесени големи материални щети и са пострадали пътници от двата влака и локомотивната бригада на влак № 293.

 
влак № 30601

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

за


За извършено техническо разследване на тежко железопътно произшествие – удар  на товарен влак № 30601, движещ се по направление Карлово –  Карнобат,  с пътно моторно превозно средство (лек автомобил-такси марка „Фиат Палио” с регистрационен № СН 7566 НС) на 15.04.2010 г. около 11:30 часа на железопътен прелез на км 290+285 в междугарието Чинтулово – Сливен  
при редовно задействана автоматична прелезна сигнализация.

456.62 KB)


На 15.04.2010 г. влак  № 30601 обслужван с влаков локомотив № 46-044 и локомотивна бригада съставена от машинист и помощник машинист от локомотивно депо Пловдив – район Бургас, след преминаване без спиране през гара Чинтулово в междугарието Чинтулово – Сливен. При наближаване към  железопътния  прелез на км 290+285, съоръжен с автоматична прелезна сигнализация /АПС/, машиниста подава сигнал „Внимание” пред  предпрелезния светофор  и пред предпрелезния указател съгласно чл. 410, ал. 1 от Наредба № 58 за правилата за техническата експлоатация, движението на влаковете и сигнализацията в железопътния транспорт. Предпрелезния светофор е светел с мигаща лунно бяла светлина, което е указание, че АПС е редовно задействана и работи нормално.

При навлизане на влака в зоната на прелеза със скорост V=51 км/ч ( съгласно книжка разписание максималната допустима скорост на движение за товарен влак № 30601 в междугарието Чинтулово - Сливен е V=55 км/ч), внезапно от автомобилния път  пред него се появява движещ се лек автомобил Фиат – „Палио” с регистрационен № СН 75 66 НС, чиито водач не е спрял пред прелеза, въпреки че шосейните светофари са светели с мигаща червена светлина, придружена със звуков сигнал.

Виждайки автомобила, локомотивния машинист привежда автоматичната влакова спирачка, в режим ,,бързо спиране”, видно от скоростомерната лента на локомотива, но поради малкото разстояние, въпреки че влакът е осигурен с необходимата спирачна маса не е било възможно да се избегне челния удар на локомотива с автомобила и той е реализиран около 11:30 часа. При възникване на произшествието в района около железопътния прелез е имало добра видимост. Доказателство за това, че автоматичната прелезна сигнализация в момента на удара е била изправна и редовно задействана и водачът на автомобила е преминал при мигаща червена светлина на двата фара на шосейния светофар на прелеза / без да има право за това действие/, са показанията на очевидец на произшествието и  съставения констативен протокол за състоянието на автоматичната прелезна сигнализация АПС, както и направения снимков и видео материал след произшествието.

 
Железопътен транспорт
Изпълнителна агенция "ЖЕЛЕЗОПЪТНА АДМИНИСТРАЦИЯ"
Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116

Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт

Специализирано звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed