Във връзка с публикувания в днешната преса материал със заглавие "ХАН АСПАРУХ ИЗХВЪРЛЯ БОКЛУЦИ ОТ ТРЮМОВЕТЕ СИ" и след извършена проверка и подробен доклад от страна на изпълнителния директор на Параходство "Български морски флот" Христо Донев и на специалисти от Изпълнителна агенция "Морска администрация" в Бургас, БМФ заявява, че танкерът "Хан Аспарух" не е извършил замърсяване на околната среда. Рутинната операция по разтоварването на нефт от неговите танкове е извършена в съответствие с изискванията на Международната конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби /MARPOL 73 78/. На 31 октомври, петък, сутринта танкерът "Хан Аспарух" влиза в нефтеното пристанище "Росенец", гр. Бургас, и по обяд започва да разтоварва 11 655 тона нефт с високо съдържание на вода. Толкова е съдържанието на един танк. По време на разтоварването танкерът е ограден от специално /боново/ заграждение. Боновото заграждение представлява специализирано съоръжение, което предпазва морската вода от замърсяване с нефтопродукти. На 1 ноември, събота, по обяд, когато танкерът напуска пристанището, боновото заграждение е свалено. Пристанищните експерти не са констатирали никакво замърсяване. Въпреки заглавието, при последващия прочит на публикацията става ясно, че действително нито един контролен орган или експертно лице не е установило замърсяване в региона. На 2 ноември, неделя, танкерът се намира на котва в Бургаския залив. Там започва вентилирането на разтоварения танк. При подобен род операции на танковете, съгласно изискванията на конвенциите за пожарна безопасност, вентилаторите не могат да се задвижват с електрическа енергия и затова се използват помпи с морска вода. Водата, която върти вентилаторите, идва от морето и се връща пак там, без да има съприкосновение с възможното наслагване на мръсотия по стените на корабния танк. Това е причината от палубата на "Хан Аспарух" да изтича течност, която по своето съдържание е морска вода. След вентилирането на танка започва рутинна операция по обирането от дъното му на замърсени с нефт твърди частици - така наречения "слъдж". Тези отпадъци се товарят в специални кофи и се пълнят във варели. При тази операция нито едно от съоръженията няма досег с морската вода и няма възможност тя да бъде замърсена. Параходство "Български морски флот" е коректен морски превозвач и неговата дейност е пряко свързана със стриктното спазване на всички международни конвенции и спогодби. БМФ полага особени грижи за спазването на изискванията на МARPOL във връзка с опазването на околната среда и водите.
За допълнителна информация: Румяна Якимова, Пресцентър, Министерство на транспорта и съобщенията Тел: 940 96 02 e-mail: ryakimova@mtc.government.bg |