Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Историческа справка за музеен локомотив 15.215 с парна тяга 25.09.2002

Нашият ветеран-музеен парен лоkомотив 15.215 принадлежи kъм най-многобройната серия парни лоkомотиви на БДЖ. Той e създаден в далечната военна 1943 г. в немската фабрика "SWARTZKOPFF" - Берлин и има фабричен № 12341.

Първите представители на тази серия пристигат у нас на 04.06.1943 г. Масовото навлизане на военния тип локомотиви BR 52 по мрежата на БДЖ започва от февруари 1944 г. и до края на 1945 г. техният брой е 85. БДЖ заплаща да септември 1944 г. наем на Германия, а след тази дата на СССР, тъй като локомотивите вече са военни трофеи.

В края на 1946 г. е образувана локомотивна серия 15.00 и макар, че стоят в серийната група на пътническите локомотиви, те са универсални машини за нашите условия и много от тях се използват и в товарното движение.

През 50-те години по локомотивите от серия 15.00 се извършват редица подобрения и модернизации, включително и смесено мазутно-въглищно и пълно мазутно горене.

Лоkомотив 15.215 работи в БДЖ от 1962 г. и вози влакове предимно по северната ЖП мрежа. През 1982 г. е обявен за музеен и домува в депо Мездра.

През 1986 г. е възстановен в депо Бойчиновци от шлосерска група, начело с Боно Стефанов, като действащ музеен локомотив и извършва няkолkо атракционни и юбилейни пътувания с наши и чужди туристи. Участва многократно и в различни кинопродукции.

След 1993 г. поради изтичане срока на планова ревизия на парния му котел става стационарен експонат.

През 2002 г. е възстановен отново в депо Бойчиновци и е единственият парен локомотив в БДЖ,отговарящ на всички изисквания, годен да извършва атракционни пътувания по жп мрежа с нормално междурелсие.
Целта на организаторите на това атракционно рекламно пътуване е да доведе до знанието на приятелите на Българските железници у нас и в чужбина тази нова и романтична възможност, да провокира търсенето на нестандартни услуги в търговската листа на БДЖ. С това пътуване се поставя началото на многообразни дейности, свързани с музейната колекция на БДЖ, от Програмата за изграждане и развитие на "Централен музей на българските железници", не случайно наречена "Стъпка по стъпка".

Успешният старт и развитие на тези дейности биха довели до съживяване на част от жп линиите, заплашени от закриване, създаване на нови работни места, издигане авторитета на Българските железници и не на последно място - финансови постъпления.

Дарения за предприемане на следваща стъпка - опазване и възстановяване на музейните локомотиви и вагони се набират на следните банкови сметки:

"БДЖ" ЕАД
Банка ОББ - АД Централно управление
Банков код: 200 92003
Банкова сметка: 101 000 6918

Национална компания
"Железопътна инфраструктура"
Банка Булбанк - Централно управление
Банков код: 621 96214
Банкова сметка: 106 560 6300

Музеен локомотив 15.215 с парна тяга.

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Ноември
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed