Нашият ветеран-музеен парен лоkомотив 15.215 принадлежи kъм най-многобройната серия парни лоkомотиви на БДЖ. Той e създаден в далечната военна 1943 г. в немската фабрика "SWARTZKOPFF" - Берлин и има фабричен № 12341. Първите представители на тази серия пристигат у нас на 04.06.1943 г. Масовото навлизане на военния тип локомотиви BR 52 по мрежата на БДЖ започва от февруари 1944 г. и до края на 1945 г. техният брой е 85. БДЖ заплаща да септември 1944 г. наем на Германия, а след тази дата на СССР, тъй като локомотивите вече са военни трофеи. В края на 1946 г. е образувана локомотивна серия 15.00 и макар, че стоят в серийната група на пътническите локомотиви, те са универсални машини за нашите условия и много от тях се използват и в товарното движение. През 50-те години по локомотивите от серия 15.00 се извършват редица подобрения и модернизации, включително и смесено мазутно-въглищно и пълно мазутно горене. Лоkомотив 15.215 работи в БДЖ от 1962 г. и вози влакове предимно по северната ЖП мрежа. През 1982 г. е обявен за музеен и домува в депо Мездра. През 1986 г. е възстановен в депо Бойчиновци от шлосерска група, начело с Боно Стефанов, като действащ музеен локомотив и извършва няkолkо атракционни и юбилейни пътувания с наши и чужди туристи. Участва многократно и в различни кинопродукции. След 1993 г. поради изтичане срока на планова ревизия на парния му котел става стационарен експонат. През 2002 г. е възстановен отново в депо Бойчиновци и е единственият парен локомотив в БДЖ,отговарящ на всички изисквания, годен да извършва атракционни пътувания по жп мрежа с нормално междурелсие. Целта на организаторите на това атракционно рекламно пътуване е да доведе до знанието на приятелите на Българските железници у нас и в чужбина тази нова и романтична възможност, да провокира търсенето на нестандартни услуги в търговската листа на БДЖ. С това пътуване се поставя началото на многообразни дейности, свързани с музейната колекция на БДЖ, от Програмата за изграждане и развитие на "Централен музей на българските железници", не случайно наречена "Стъпка по стъпка".
Успешният старт и развитие на тези дейности биха довели до съживяване на част от жп линиите, заплашени от закриване, създаване на нови работни места, издигане авторитета на Българските железници и не на последно място - финансови постъпления. Дарения за предприемане на следваща стъпка - опазване и възстановяване на музейните локомотиви и вагони се набират на следните банкови сметки: "БДЖ" ЕАД Банка ОББ - АД Централно управление Банков код: 200 92003 Банкова сметка: 101 000 6918 | Национална компания "Железопътна инфраструктура" Банка Булбанк - Централно управление Банков код: 621 96214 Банкова сметка: 106 560 6300 |
Музеен локомотив 15.215 с парна тяга. |