След успешното приключване на всички предварителни процедури и изискващи се формалности от днес започва ефективното изпълнение на работите по договора с гръцката фирма „ТЕРНА” за проектирането и строителството на железния път и електрификацията в участъка Крумово-Първомай. Този участък е първата фаза от проекта „Реконструкция и електрификация на жп линията Пловдив-Свиленград – гръцка/турска граница и оптимизиране на трасето за скорост 160 км/ч”. По този начин се дава старт на изграждането на най-големия инфраструктурен проект в България, чиято стойност възлиза на 340 милиона евро. Проектът е от изключително голямо значение, тъй като покрива части на четвърти и девети трансевропейски транспортни коридори. При проекта „Изграждане на нов комбиниран (пътен и железопътен) мост над река Дунав при градовете Видин (България) – Калафат (Румъния)” също има сериозен напредък. След като на 16 май 2006 г. Делегацията на Европейската комисия в София одобри тръжното досие за избор на Изпълнител на проектирането и строителството на проекта, днес бяха изпратени покани до петте кандидата за представяне на оферти. Участниците, включени в късата листа след предварителна квалификация, са: Консорциум „Hochtief” (Германия) – OHL (Испания) FCC (Испания) Консорциум „VINCI” (Франция) – „Главболгарстрой” (България) – „Мoстстрой” (България) Консорциум „Zublin” (Германия) – „Alpine Mayreder” (Австрия) – „Eiffel” (Франция) Консорциум „Bouygues” (Франция) – „Трансстрой Варна” (България) – „Rizzani de Eccher” (Италия)
Срокът за подаване на оферти изтича на 15 септември 2006 г., а отварянето им е предвидено за 18 септември 2006 г. Преди това на 15 юни 2006 г. се планира посещение във Видин за предварителен оглед и запознаването на кандидатите с мястото на бъдещия мост и получаването на визуална представа за конкретните условия и обстоятелства, които трябва да се вземат предвид при проектирането и изготвянето на тръжното предложение. Този проект е един от най-големите и сложни инфраструктурни проекти, които се изпълняват от Министерството на транспорта. Освен проектирането и строителството на моста с четири пътни ленти и една железопътна линия, което е обект на настоящия търг, проектът включва и строителството на прилежащата пътна и железопътна инфраструктура, обхващащо изграждането на нова товарна жп гара и 7 км нова жп линия; реконструкция на съществуващата пътническа гара и строителство на 4 пътни възела на две нива. Общата стойност на проекта е 236 млн. евро, от които 226 млн. евро са за строителни работи и 10 млн. евро са за предпроектни проучвания, проектиране и консултантска помощ. Стойността на самия мост се оценява на приблизително 160 млн. евро, като за целите на тръжната процедура са разработени три варианта на идеен проект – стоманобетонен мост с две отделни конструкции за пътното и железопътното платно; вантов мост с централен пилон в навигационната част на реката, като пътното и железопътното платна са на едно ниво; стоманена конструкция на моста на две нива, като железопътната линия е на долното ниво. Съгласно изискванията на Възложителя, участниците в търга могат да предложат и друг вариант, ако преценят, че е конкурентен в технико-икономическо отношение. Проектът е подкрепен финансово от програмите ФАР и ИСПА на Европейския съюз, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Кредитната институция за възстановяване на Федерална република Германия (KfW), Френската агенция за развитие (AFD) и държавния бюджет на Република България, както следва: І. За строителни работи: €70М – безвъзмездна помощ от програма ИСПА на ЕС; €70М – заем от ЕИБ; €5М – безвъзмездна помощ от AFD; €2,045М – безвъзмездна помощ от KfW; €18М – заем от KfW; €60,76М – държавен бюджет на Република България.
ІІ. Предпроектни проучвания, проектиране, консултантска помощ: €0,5М – безвъзмездна помощ от AFD (усвоени); €0,6М – безвъзмездна помощ от KfW (усвоени); €0,2М – програма ФАР на ЕС (усвоени); €4,998М – програма ИСПА на ЕС (усвояват се); €4,0М – държавен бюджет на Република България (усвояват се).
През последните два месеца бяха проведени много интензивни преговори с германската кредитна институция KfW и вместо досегашните условия за експортно кредитиране, успешно бяха договорени нови условия за проектно финансиране. Така отпаднаха пречките, свързани с одобряване на тръжното досие и стана възможно стартирането на тази фаза на търга. Предстои министърът на транспорта да назначи комисия за оценка на офертите, след съгласуване на състава й с Делегацията на Европейската комисия. Очаква се договорът с избрания Изпълнител да се сключи през декември тази година, а строителните работи да започнат през май 2007 година. Предвиденият срок за изграждане на съоръжението е 38 месеца, като паралелно ще се изгражда и прилежащата инфраструктура. Тръжните процедури за избор на консултант за контрол на проектирането и надзор на строителството на моста се очаква да приключат до октомври тази година, а търговете за прилежащата инфраструктура ще се проведат през 2007 година. Новият мост е включен в регионалните инфраструктурни проекти на Пакта за стабилност и с построяването му ще се премахне една от съществените пречки за развитието на трансевропейски транспортен коридор № 4 като част от общата Европейска транспортна мрежа. Изграждането на моста при Видин-Калафат е един от основните приоритети на политиката на българското правителство за развитието на транспортната инфраструктура и важен елемент от политиката за отваряне на страната ни към европейската транспортна система в процеса на присъединяване на Република България към Европейския съюз. От особена важност както за България, така и за Румъния, ще бъде подобряването на достъпа до пазарите и повишаването на конкурентноспособността на регионалната икономика. Хронологична справка за проекта За допълнителна информация: Вера Деянова, Пресцентър, Министерство на транспорта Тел: 940 95 34 e-mail: vdeianova@mt.government.bg |