Споразумението между Правителството на Румъния и Правителството на Република България за трансграничния трафик на лица, транспортни средства, оборудване и материали в процеса на строителството и въвеждането в експлоатация на нов комбиниран (пътен и железопътен) мост между двете страни на река Дунав беше подписано днес. Документът беше парафиран в присъствието на министър Петър Мутафчиев от заместник-министъра на транспорта на Република България Весела Господинова и от държавния секретар на Министерството на администрацията и вътрешните работи на Румъния Александру Мирча, упълномощен от румънското правителство. Тази важна стъпка за ускоряването на проекта стана възможна в такива кратки срокове след провелата се на 27 юни 2006 г. срещата във Видин между министъра на транспорта Петър Мутафчиев и румънския му колега Раду Берчану. Тогава беше ясно декларирана позицията за конкретни и бързи действия от двете страни. Споразумението има за цел да уреди начина на преминаване на българо-румънската граница от лица, транспортни средства, оборудване и материали за периода на строителството до момента на въвеждане в експлоатация на новия мост. В Споразумението са дадени определения на основни понятия, като „строителна площадка”, „материали”, „граничен контрол”, „контролни органи” и др. Регламентира се достъпът и движението в границите на строителната площадка по време на изграждането на обекта, както и специалните разпоредби за граничния полицейски, митнически, пътен и санитарен контрол. Споразумението съдържа клаузи за осигуряването на спешна медицинска помощ в случай на необходимост, спазването на разпоредбите за опазване на околната страна, както и достъпът на други контролни органи до строителната площадка в рамките на възложената им от законите на двете страни компетентност. Текстът на Споразумението е изготвен, обсъждан и като цяло съгласуван с румънските партньори на заседанията на смесени работни групи № 3 (за граничния контрол) и № 9 (по правните въпроси). *** Припомняме ви, че проектът за “Изграждане на нов комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав при градовете Видин (България) – Калафат (Румъния)” е един от най-големите и сложни инфраструктурни проекти, които се изпълняват от Министерството на транспорта. Той включва: проектиране и строителство на моста (пътен и железопътен) с четири пътни ленти и една железопътна линия и строителство на прилежащата пътна и железопътна инфраструктура, което обхваща: изграждането на нова товарна жп гара и 7 км нова жп линия, реконструкцията на съществуващата пътническа гара и строителството на 4 пътни възела на две нива.
Общата му стойност е 236 млн. евро, от които: 226 млн. евро за строителни работи; 10 млн. евро за предпроектни проучвания, проектиране, консултантска помощ.
Проектът е подкрепен финансово от програмите ФАР и ИСПА на Европейския съюз, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Кредитната институция за възстановяване на Федерална република Германия (KfW), Френската агенция за развитие (AFD) и държавния бюджет на Република България, както следва: І. За строителни работи: 70 млн. евро – безвъзмездна помощ от програма ИСПА на Европейския съюз; 70 млн. евро – заем от ЕИБ; 5 млн. евро – безвъзмездна помощ от AFD; 2,045 млн. евро – безвъзмездна помощ от KfW; 18 млн. евро – заем от KfW; 60,76 млн. евро – държавен бюджет на Република България.
ІІ. Предпроектни проучвания, проектиране, консултантска помощ: 0,5 млн. евро – безвъзмездна помощ от AFD (усвоени); 0,6 млн. евро – безвъзмездна помощ от KfW (усвоени); 0,2 млн. евро – програма ФАР на ЕС (усвоени); 4,998 млн. евро – програма ИСПА на ЕС (усвояват се); 4,0 млн. евро – държавен бюджет на Република България (усвояват се).
Проектът се движи според реалистичен и актуализиран работен графиик. ИЗВЪРШЕНОТО ДО НАСТОЯЩИЯ МОМЕНТ: Средствата от всички финансови източници за строителството на проекта са осигурени. Отчуждителните процедури за мостовата площадка са приключени. Издадени са необходимите разрешителни за начало на строителните работи. Тръжното досие за проектиране и строителство на моста е изпратено на фирмите от късата листа на 25 май 2006 г. Срокът за подаване на офертите е 15 септември 2006 г. На 15 юни 2006 г. беше проведена разяснителна среща за фирмите от късата листа за моста и посещение на строителната площадка на българска и румънска територия. Изготвени са тръжните досиета за строителството и надзора над строителството на прилежащата инфраструктура, които са изпратени в Делегацията на ЕК за одобрение.
ПРЕДСТОЯЩИ ДЕЙНОСТИ ДО КРАЯ НА 2006 Г.: Приключване на отчужденията за прилежащата инфраструктура. Провеждане на оценка на офертите от фирмите от късата листа за изпълнение на моста, получаване на одобрението от Делегацията на ЕК на оценителния доклад и сключване на договора с избрания проектант и строител на моста – до края на настоящата година. Провеждане на оценка на офертите за надзора над проектирането и строителството на моста, получаване на одобрението от Делегацията на ЕК на оценителния доклад и сключване на договора с избрания Супервайзор на проектирането и строителството на моста – до края на настоящата година. Одобрение от Делегацията на ЕК на тръжните досиета за строителство и супервизия на строителството на прилежащата инфраструктура и публикуване на обявите за стартиране на двата търга.
За допълнителна информация: Костадин Вардев, Пресцентър, Министерство на транспорта Тел: 940 96 20 e-mail: kvardev@mt.government.bg |