![](/images/elems/trans.gif) |
І. КАКВО НАСЛЕДИХМЕ Позитиви : - Транспортното законодателство почти е приведено в съответствие с достиженията на правото на ЕС;
- Създадени са необходимите административни структури и капацитет за неговото прилагане;
- В ход са мащабни за страната инфраструктури проекти, свързани с интеграцията на транспортната ни инфраструктура с европейската;
- Завършена е приватизацията в автомобилния сектор, транспортното строителство, ремонтната промишленост, спедицията.;
- Стартирал е процес на концесиониране на обекти в пристанищната и летищна инфраструктура;
- Обновлението на транспортния парк е основен приоритет на държавата и бизнеса;
- Разработена е индикативна „Стратегия за развитието на Националната транспортна система на Република България”;
• Към транспортната система от страна на ЕК няма претенции, които да създават пречки за пълноправното членство на България в ЕС. В количествено отношение транспорта задоволява населението и бизнеса с транспортни услуги. Негативи: - Изостават крупните и решаващи за модернизацията на транспортната система инфраструктури проекти;
- Отчита се закъснение при хармонизацията на транспортното законодателство с това на ЕС;
- В структурната реформа, приватизацията и концесионирането са извършени прибързани и съмнителни като ефективност действия (приватизацията на АК”Балкан”, разделянето на БДЖ, създаване на НК”Пристанища” и др.);
- Оздравяването на железопътния транспорт не се състоя. На българските авиопревозвачи им беше отказан достъп за летене до САЩ;
- Въведените регулативни механизми на транспортния пазар са излишно бюрократизирани и корупционно отворени;
- Наследените транспортни „стратегии”, разработвани в предизборна обстановка, значително отстъпват по конкретност и полезност за периода, към който са насочени;
- Природните бедствия тази година, внесоха допълнителни негативи, осезаемо задържащи развитието на сектора;
• Процесите на модернизацията, интеграцията и адаптацията на транспортната система на страната към тази на ЕС вървят изключително бавно. Това създава предпоставки за неизпълнение на програмните евроинтеграционни, икономически и социални намерения на коалиционното правителство. Причини: Ние виждаме причините в несвършената своевременно и професионално работа от няколко поредни правителства и основно в: - Недостатъчния административен капацитет на министерството ;
- Неоптимизираната и неотговаряща на европейските добри практики структура на министерството – управление на пътищата и пътната безопасност са извън отговорностите на министерството;
- Кризата на приоритети и прилагането на принципите на програмното бюджетиране;
- Намесата на политически и корпоративни интереси във вземането на решения от политическите кабинети и администрацията;
• Корупционните практики, съпровождащи тръжните процедури, регулативните режими и кадровите решения. IІ. КАКВО ПРЕДПРИЕХМЕ ПРЕЗ 100-те ДНИ Формулиране на основните приоритети: - Безопасност и сигурност на транспортната система;
- Модернизация на транспортната система;
- Ускоряване на проектите по предприсъединителните фондове;
- Повишаване качеството на транспортните услуги на населението;
• Усъвършенстване на взаимоотношенията с браншовите организации; - По отношение на спешните действия за възстановяване на железопътната инфраструктура от щетите от наводненията
- След предприети мерки от Министерството на транспорта е възстановено движението по цялата железопътна мрежа за по-малко от 1 месец, а цялостното възстановяване на щетите е извършено за 2,5 месеца;
• Предприети са мерки за укрепване на свлачищата и достигане на проектните скорости по възстановените участъци (срок за приключване – края на януари 2006); За целта беше осигурено финансиране, както следва: - Осигурено финансиране от ПИП в размер на 34 млн. лв., от които до момента са предоставени 25,2 млн.лв;.
- Осигурено финансиране от ДБ капиталов трансфер в размер на 17 млн.лв., от които до момента са предоставени 10 млн. лв.;
• Конкретни мерки за ускоряване на приоритетните инфраструктурни проекти. 1. По проект „Изграждане на комбиниран пътен и железопътен мост на река Дунав при Видин–Калафат” - Oдобрена е късата листа от фирми за проектиране и строителство на моста;
- Проведено е и заседание на Управляващия комитет по проекта след двегодишно прекъсване и е одобрен Ръководител на Звеното за управление на проекта;
• Открит е офис за управление на проекта във Видин и е получено официално разрешително за строителството на цялата прилежаща инфраструктура. 2. По проект „Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив-Свиленград –граница за скорост 160 км/час” - Получено е принципно съгласие от донорите за изменения на финансовите споразумения на проекта, с цел удължаване на сроковете за усвояване на средствата до края на 2010 г. ;
• Стартира процедура за избор на консултант за допълване на тръжното досие за проектирането и изграждането на системите за автоматизирано управление на влаковото движение. 3. По проект „Реконструкция, развитие и разширение на Летище София” - Проведена е среща с ръководството на „Щрабаг” (м.октомври) с участието на представители на инженера на проекта „НАКО” и на Делегацията на Европейската комисия в България, на която бяха договорени най-кратки срокове за завършване на терминала;
- Вследствие на тази среща и предприетите мерки, към днешна дата се констатира значителен напредък за завършване на терминала (Лот Б1).;
- По отношение на сигурността и безопасността бяха извършени редица действия, изразяващи се в:
- провеждане на съвместни тематични проверки по спазването на изискванията за международен превоз на пътници и товари, извършване на нерегламентирани превози и превози на опасни товари;
- допълнително осигуряване на техническо и материално оборудване, касаещо дейностите по следене и контрол за спазване на сигурността и безопасността в различните видове транспорт; организирани са обучения на служителите и кадрите, отговарящи в посочената област;
- организиране и провеждане на Национална конференция за безопасност и сигурност на транспорта в Република България с международно участие (15-17 ноември 2005);
- Сформирани са три специализирани звена към министъра на транспорта за разследването на произшествия в морския, железопътния и въздушния транспорт;
- Създадена е нова Дирекция „Безопасност, охрана на труда, технически надзор и условия на труд”;
• Хармонизация на нормативната база в сектор „Транспорт”. За периода са изработени 15 подзаконови нормативни акта в изпълнение на директивите и регламентите на ЕС, които са се движили със закъснение от предходното правителство. - Усъвършенстване на взаимоотношенията с браншовите организации. За стоте дни успяхме да проведем работни срещи с всички браншови организации от сектора;
- Представители на 16 браншови организации от автомобилния бранш;
- С Асоциацията на българските авиопревозвачи;
- С представителните организации от морския бранш;
- Участвахме на Конгреса на спедиторите от региона;
- Участвахме на Младежкия форум, организиран от НТС по транспорта
- Представителните синдикати от транспорта;
• Модернизацията на транспортната система. Ще продължим да търсим участието на частния капитал в модернизацията и реконструкцията на пристанищата, летищата и магистралите, както и в изграждането на нови инфраструктурни обекти. За тази цел използваме максимално инструментите на публично-частното партньорство, средствата на структурните фондове и кохезионния фонд на Европейския съюз, както и други източници на финансиране. В тази сфера са сформирани: - Работни групи за изработването на стратегии за развитие на всички видове транспорт;
- Работна група за изработването на стратегия за развитието на националната инфраструктура;
- Комисия за изработването на Национална програма за развитие на пристанищата за обществен транспорт;
- Подготвени са и предстои да се обсъдят варианти на стратегия за приватизация на „България Ер” ЕАД;
• По време на стоте дни бяха предприети и други конкретни мерки за решаването на някои съществените въпроси: - Договорени са допълнителен брой разрешителни за извършването на международни автомобилни превози на товари от българските превозвачи. Облекчени са проблемните въпроси с разрешителните за Италия, Сърбия и Черна гора, Турция, Франция, Хърватска, Украйна, Чехия.
- По време на 21-та Сесия на смесената българо-турска комисия по транспорт официално е решен въпросът за подписването на Спогодба между Република България и Република Турция за общата гранична гара Капъкуле.
• С цел повишаване качеството и бързината на обслужване на автомобилните превозвачи, в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” е внедрена организация на обслужване по системата “ЕДНО ГИШЕ”. IІІ. В периода 2005-2009 Министерството на транспорта си поставя следните цели: - Изработване на национална стратегия за развитие на инфраструктурата в Р.България до 2015 г.;
- Актуализация на Стратегията за приватизация на БМФ;
- Финализиране процедурата по приватизацията на “Параходство Българско речно плаване” ЕАД, Русе;
- Приватизация на “България Ер” ЕАД, София. Актуализация на Стратегията за приватизация на дружеството;
- Процедура по концесиониране на граждански летища за обществено ползване – Пловдив, Русе, Горна Оряховица;
- Приключване на процедури по концесиониране на пристанищните терминали в гр. Видин, пристанище Русе-Запад, пристанищни терминали – пристанище Варна-Изток, пристанище Варна-Запад, пристанище Балчик, пътнически терминал Несебър, пътнически терминал – пристанище Русе-Център;
- Приключване на процедурите по концесиониране на останалите пристанищни терминали: пътнически терминал – пристанище Силистра, пристанищни терминали гр. Бургас, терминал за опасни товари – пристанище Варна-Запад, фериботен терминал – пристанище Русе, пристанище Русе-Изток, пристанище Поморие, пристанище Царево, пристанище Созопол, пристанище Тутракан, пристанище Лом, пристанище Росенец, пристанище ТЕЦ Езерово;
- Въвеждане в администрацията на добрите административни практики, които са намерили широко отражение в дейността на администрацията в държавите-членки на ЕС;
• Оздравяване на железопътния транспорт. Разработване и договориране на Секторна оперативна програма “Транспорт” 2007 – 2013 г. Максимално използване на предприсъединителните фондове и държавния бюджет за проектирането на инфраструктурни обекти по приоритетни транспортни коридори и обекти с национално и регионално значение за усвояването на средствата от Структурните фондове и Кохезионния фонд още през 2007 г За ефективното и адекватно развитие на инфраструктурата и интегриране към европейската транспортна мрежа за периода 2007 – 2013 година предвиждаме: - Обновяване на железопътни участъци по жп линия Пловдив-Бургас;
- Обновяване на железопътни участъци по жп линия Мездра-Горна Оряховица;
- Модернизация на жп линия Видин-София;
- Модернизация на жп линия София-Кулата;
- Модернизация на жп линия София-Пловдив;
- Подобряване на навигацията по р. Дунав в българо-румънския участък Батин- Белене.
|
![](/images/elems/trans.gif) |