Новата политика в управлението и финансирането на българските железници ще гарантира сигурна, безопасна и комфортна услуга, заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на пресконференция днес. Той и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев представиха документа за развитие на българските железници за периода 2008 - 2013 г. в Министерството на транспорта. Програмата се очаква да бъде обсъдена и одобрена от правителството, за да може изпълнението й да стартира през 2009 г. Ако това стане, съставът на БДЖ ще бъде подновен, както и ще се модернизира жп инфраструктурата в страната. България е на едно от последните места по инвестиции в сектора със средства в размер на 0,18% от брутния вътрешен продукт, съобщи транспортният министър. Министър Петър Мутафчиев заяви, че друга алтернатива за развитието на железопътния транспорт и стабилизирането на транспортната система в страната вече няма. Председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев посочи че, не може българските железници да се развиват на базата на инвестиции година за година. Модерна инфраструктура и подвижен състав се постигат единствено в резултат на едно дългосрочно планиране. Той очерта 10 основни принципа, залегнали изготвения документ: 1. Дългосрочна финансова рамка 2008-2013. 2. Интегриран подход (обща визия) за инвестиционната политика по схемата: инфраструктура - влакове - услуга. 3. Включване в проекта на всички институции за финансиране на завършени инфраструктурни и технологични проекти по схемата: инфраструктура - влакове - услуга (ОП „Транспорт", заеми, държавно участие, собствено финансиране и др.) 4. Инвестиции, преди всичко в бизнес дейностите по направленията от трансевропейската железопътна мрежа и с национално значение и със значително въздействие върху пазара на жп услугите и приходи. 5. Инвестиции в качеството на услугата, с цел повишаване на конкурентноспособността. 6. Агресивна инвестиционна политика от страна на държавата и целенасочени действия вътре в железниците, защото проблемите не са само в парите. 7. Сега железниците преди всичко поглъщат огромни средства от бюджета. Целта е да започнат да генерират повече превози и приходи. 8. Агресивната инвестиционна политика да доведе до повече собствени средства, постепенно редуциране дела на субсидиите от държавата за железниците и освобождаване на бюджетните средства от субсидии към инвестиции. 9. Възможности за заместващи инвестиции, при невъзможност държавата да осигурява пълния им размер. 10. Радикални промени в Закона за железопътния транспорт по отношение модела за управление и финансиране на железниците. За допълнителна информация: Вера Деянова, Пресцентър, Министерство на транспорта Тел: 9409 534 e-mail: vdeianova@mt.government.bg |