Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Успешно приключи учебното занятие „Сребърна птица 2008” 02.12.2008
Голям размер

Успешно приключи учебното занятие „Сребърна птица 2008", което беше проведено във връзка с изготвения през 2008 г. план за действие при актове на незаконна намеса в гражданското въздухоплаване. В него взеха участие всички отговорни министерства и ведомства, които имат отношение към сигурността на гражданското въздухоплаване. Целта на учението е да провери нивото на координация и готовността за бърза реакция на участниците в такава кризисна ситуация. За ръководители на операцията бяха определени заместник-министърът на транспорта Красимира Мартинова и генералният комисар на МВР Павлин Димитров. По оценка на зам.-министър Мартинова първоначалните действия по оповестяване на сигнала, свикване на кризисния щаб на Летище София и установяване на видео връзка със Ситуационния център в Министерството на транспорта са осъществени максимално бързо и адекватно. „Единното ръководство, координацията на силите помежду ни и липсата на жертви както сред пътниците, така и сред служителите на Специалния отряд за борба с тероризма показва, че целта на занятието е постигната", каза на последвалата пресконференция ръководителят на кризисния щаб комисар Николай Василев, зам.-директор на СДВР.

Припомняме, ви че операцията „Сребърна птица 2008" започна в 8.00 часа сутринта на 2-ри декември, когато Кула София получава сигнал за отвлечен самолет на територията на Република България, който веднага е предаден на Центъра за информация и координация на Летище София - ЦИК. ЦИК уточнява сигнала и оповестява до 8.11 ч всички институции съгласно оповестителната система. До 8.20 ч на Летище София е създаден Кризисен щаб съгласно плана за действие в такава ситуация. Той се ръководи първоначално от изпълнителния директор на Летище София Пламен Станчев и зам.-изпълнителния директор Стефан Добрев и стартира план за действие. Уточнява се, че става дума за редовен полет София - Варна на „България еър", изпълняван от Боинг 737 - 500. Първото решение на щаба е да обезпечи сигурността на намиращите се на летището пътници, персонал и посетители и да определи мястото за спиране на въздухоплавателното средство на Летище София според плана за действие. Избират се два варианта, от които вторият е резервен, като са съобразени с аварийно-спасителни дейности, сигурността, разположението на специалните сили. Летище София се привежда в състояние на готовност.

До 9.00 ч. към Кризисния щаб са се присъединили представител на РВД, на авиокомпания „България еър", ДАНС, МВР. Целта е да се координират действията на институциите, отговорни за овладяването на кризата. Ръководството на кризисния щаб поема зам.-директорът на СДВР комисар Николай Василев.

Кризисният щаб влиза незабавно в постоянна видео връзка със Ситуационния център в Министерството на транспорта, ръководен от зам.-министър Красимира Мартинова, където докладва постоянно постъпващата информация. Екипи на спешна медицинска помощ от „Пирогов" и Военно-медицинска академия са мобилизирани да имат готовност за прием на евентуални пострадали.

Установени са броят на пътниците и екипажа - съответно 24 и 6. Става ясно, че на борда няма на деца и инвалиди, както и опасни товари. Количеството на излетното гориво е 6 тона.

Постоянна връзка се осъществява между пресцентровете на Летище София и Министерството на транспорта. Съгласувани са първоначално кратко оповестително съобщение до централните електронни медии и последващо по-подробно, в което са посочени телефони за повече информация  - постоянно действащите на пресцентъра на Летище София, както и специалната линия за медиите. Във второто съобщение се посочват и детайли на кризисната ситуация - кой е полетът, на чия авиокомпания е, колко са пътниците и екипажа на борда.

Представители на пресцентъра на МВР също се включват в Кризисния щаб.

Втората част на ситуацията започва, след като самолетът каца и е паркиран на стоянка на Летище София. Осигурен е кордон от сили на МВР. Стават ясни исканията на похитителите - презареждане за полет през Средиземно море. С терористите преговарят експерти от Института по психология при МВР.

В хода на преговорите е постигната договорка и четирима пътници, двама ранени с по един придружител, са изведени от самолета и са откарани с линейка до медицинския пункт на Летище София, където на място им се оказва медицинска помощ. По време на извеждането на пътниците на похитителите е оставен исканият от тях мобилен апарат за връзка тип „Тетра". След беседа с четиримата освободени заложници се потвърди, че на борда има трима терористи и са въоръжени.

На по-късен етап терористите предявяват официално искане за откуп. Поради заплаха към сигурността на пътниците СОБТ провежда незабавно акция по обезвреждане на терористите и освобождаване на заложниците, след което започват следствени действия.

 

Цялата операция се провежда под прякото наблюдение на министрите на транспорта и на вътрешните работи.

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed